کد خبر: ۲۶۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۴

اختلاف نمایندگان مجلس آمریکا بر سر موضع واشنگتن علیه تهران/ سناتورهای حامی ایران چه می‌گویند؟

روز گذشته مجلس نمایندگان و سنای آمریکا میزبان مقامات کنونی و سابق آمریکا با هدف بررسی موضع دولت ترامپ علیه ایران بود. نتیجه نشست‌های روز گذشته نشان می‌دهد همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا، اختلافات میان نمایندگان نیز تشدید شده است.
روز گذشته مجلس نمایندگان و سنای آمریکا میزبان مقامات کنونی و سابق آمریکا با هدف بررسی موضع دولت ترامپ علیه ایران بود. نتیجه نشست‌های روز گذشته نشان می‌دهد همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا، اختلافات میان نمایندگان نیز تشدید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ روز گذشته جلسه‌ای محرمانه میان سناتورهای آمریکا و برخی مقام‌های کاخ سفید برگزار شده است. دستور جلسه این نشست محرمانه ایران بوده اما جزئیات کامل آن دیدارها به بیرون درز نکرده است. مقامات دولت ترامپ برای کاهش تنش‌های موجود با ایران در کنگره اعلام کردند که اقدامات اخیر دولت برای جلوگیری از حمله نیرو‌های آمریکایی بوده است، اما نمایندگان همچنان نگران سیاست‌های کاخ سفید در قبال خاورمیانه هستند.

روز گذشته شاناهان و پمپئو برای پاسخ به سوالات نماینده‌ها به مجلس نمایندگان و مجلس سنا رفته بودند. وزیر خارجه و جانشین وزیر دفاع پمپئو و شاناهان پس از این نشست اعلام کردند که هدفشان در روز‌های اخیر جلوگیری از جنگ با ایران بوده و خواستار جنگ نیستند. پاتریک شاناهان جانشین وزیر دفاع آمریکا پس از این جلسه به خبرنگاران گفته ما قرار نیست با ایران بجنگیم. تمرکز ما بر جلوگیری از سوءتفاهم‌ها با ایرانی هاست. شاناهان همچنین به خبرنگاران گفته نمی‌خواهیم که شرایط وخیم شود.
 
این مقامات در حالی به مجلس فراخوانده شده‌اند که سوالات در باره اظهارات تند ترامپ علیه ایران و تغییر سیاست‌ها در منطقه زیاد شده است. بسیاری از دموکرات‌ها به دنبال تغییر موضع دولت هستند و با همین هدف از جان برنان و وندی شرمن، رییس سازمان سیا در دولت اوباما و مذاکره کننده ارشد در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران که به معمار توافق نیز معروف است دعوت کردند تا نظراتشان را درباره سیاست‌های اخیر دولت علیه ایران ابراز کنند.
 
این نشست‌های پشت در‌های بسته بعد از چندین هفته هشدار و تهدید به رویارویی نظامی با ایران برگزار شده است. نتیجه نشست‌های روز گذشته، اما مشخص نیست. تفاوت دیدگاه میان اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در این مساله بالاست.
 
میت رامنی سناتور جمهوری خواه آمریکایی گفته اقداماتی که دولت ترامپ علیه ایران کرده کاملا مناسب است و پیامی را به آن‌ها مخابره کرده که می‌گویند اگر به مردم ما حمله کنیم ما پاسخ سختی خواهیم داد. رامنی ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا را دفاعی تعبیر کرده و مدعی شده این سیاست‌ها، بازدارندگی در برابر اقدامات خصمانه ایران است.
 
روبن گالگو سناتور دموکرات و افسر جنگ آمریکا و عراق که جلسه را از میانه رها کرده به خبرنگاران گفته آنچه من در این جلسه شنیدم برای من روشن کرد که دولت احساس می‌کند نباید از راهی که آمده برگردد و با کنگره درباره هیچ یک از اقداماتی که درقبال ایران انجام می‌دهند گفت‌وگو کند.
 
آسوشیتدپرس درباره نتیجه نشست روز گذشته نمایندگان دولت و مقامات کنونی و سابق آمریکا نوشته دموکرات‌ها نگران این هستند که دولت ترامپ بدون مجوز کنگره به ایران حمله کند.
 
سناتور چاک شومر رییس فراکسیون اقلیت مجلس سنا نیز درباره این نشست گفته به پمپئو و دیگران گفتهاند که نحوه مشورت‌های آن‌ها با کنگره مناسب نیست. شاناهان گفته او و دیگران پیام‌ها را دریافت کردهاند و قول می‌دهند با نمایندگان و مردم ارتباط بهتری داشته باشند.
 
به گزارش آسوشیتدپرس، در هفته‌های اخیر آمریکا یک ناو هواپیما، چهار هواپیمای بمب‌افکن و دیگر ادوات جنگی را به منطقه اعزام کرده است. دولت ترامپ نیرو‌های غیر ضروری آمریکایی را از عراق تخلیه کرده و گفته تهدید‌هایی از جانب ایران علیه آن‌ها وجود داشته است.
 
شاناهان گفته اقدامات اخیر آمریکا در منطقه بر اساس تهدید‌هایی بوده که علیه نیرو‌ها و منافع آمریکایی در خاورمیانه وجود داشته و ما از حمله ایران جلوگیری کرده‌ایم.
 
به گزارش آسوشیتدپرس پمپئو که خود پیش از انتخاب به عنوان رییس سازمان سیا، نماینده کنگره بوده، جلسه با نمایندگان را دوقطبی کرده و منجر به خروج تعدادی از نمایندگان از نشست شده است.
 
آدام اسمیت نماینده دموکرات ایالت واشنگتن و رییس کمیته نیرو‌های مسلح در این باره گفته در طول نشست یک سوال بار‌ها از پمپئو پرسیده شد؛ اینکه «ما می‌دانیم ایران بد است. خب؟ اما چه سیاستی در پیش دارید؟ اطلاعات کافی درمورد سیاست شما موجود نیست.»
 
اسمیت گفته نمایندگان از پمپئو پرسیدند چرا برگزاری یک نشست با کنگره این همه طول کشیده است و پمپئو پاسخ داده سر ما خیلی شلوغ بود. اما این پاسخ قانع کننده نبود.
 
پیش از نشست با پمپئو، جان برنان رئیس سازمان سیا به نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان گفته بود تا زمانی که ایران می‌خواهد از جنگ جلوگیری کند، رهبری کشور تسلیم ترامپ نخواهد شد.
 
وندی شرمن نیز نسبت به رفتار‌های جسورانه دولت ترامپ علیه ایران هشدار داده گفته در ایران، این رفتار‌ها اعتبار آمریکا را از بین برده و میانه‌رو‌ها را تضعیف می‌کند.
 
دموکرات‌های ارشد گفته‌اند که ترامپ مشکل را با خروج از توافق هسته‌ای تشدید کرده است. ابیگیل اسپان برگر نماینده دموکرات و افسر سابق سازمان سیا نیز درباره این جلسات گفته من هیچ استراتژی مشخصی نمی‌بینم و بسیاری از اظهارات اخیر دولت در مورد ایران را بررسی کرده‌ام و به نظر این اظهارات بسیار مشکل‌زا هستند.
 
آدام شیف رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفته چیزی که برای من جالب است این است که استراتژی دولت (اگر چنین چیزی وجود داشته باشد) این است که ما را از جنگ دور نگه دارد. جمهوری‌خواهان و متحدان ترامپ در کنگره گفته‌اند که تهدید‌ها از جانب ایران واقعی است. لیندسی گراهانم نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا از ترامپ خواسته محکم بایستد.
 
ارتش آمریکا به نظر می‌رسد به این نتیجه رسیده که ایران پشت گزارش‌های حمله ۱۳ می به چهار کشتی در بندر فجیره امارات است. یکی از مقامات آمریکایی روز دوشتبه گفته تحقیقات در باره این حمله هنوز در حال انجام است و تمان نشده، اما شواهد نشان می‌دهد ایران پشت ماجرا بوده است.
 
روز یکشنبه یک موشک در منطقه سبز عراق فرود آمد که بسیاری از رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند هدف این موشک سفارت آمریکا در بغداد بوده است. مقامات دفاعی آمریکا همچنین هیچ اشاره‌ای به وجود تهدید جدید یا حواد جدید از سوی ایران بعد از ورود ناو لینکلن به خلیج فارس نکرده‌اند.
 
ایران اعلام کرده تولید اورانیوم غنی شده خود را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. تهران بار‌ها اعلام کرده به دنبال بمب اتم نیست، اما کشور‌های غربی مدعی‌اند که این برنامه این کشور در راستای رسیدن به بمب اتم بوده است.