کد خبر: ۲۶۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۵

ارتباط باکتری‌های روده و اختلالات روانی

دانشمندان نشان داده‌اند که پیوند باکتری‌های روده‌ی یک حیوان آسیب‌پذیر در برابر استرس‌های اجتماعی به یک حیوان غیراسترسی باعث بروز رفتارهای آسیب‌پذیر در حیوان سالم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در این مطالعه، جزئیات فعل و انفعالات زیستی بین مغز و روده که برخی اوقات منجر به کارایی درمان پروبیوتیک‌ها برای اختلالات روانی مانند افسردگی می‌شود را توضیح می‌دهد. دکتر «سیما بهاتنگر» از بیمارستان کودکان فیلادلفیا، می‌گوید: «ما در موش‌هایی که رفتارهایی شبیه افسردگی از خود بروز می‌دادند، دریافتیم که استرس باعث تغییر جمعیت میکروب‌های روده‌ی آن‌ها شده است. علاوه بر آن وقتی ما باکتری‌های موجود در روده‌ی این موش‌ها را به موش‌های سالم پیوند زدیم، آن‌ها نیز رفتارهای مشابهی از خود نشان دادند.»

دانشمندان اضافه می‌کنند که استرس باعث افزایش التهاب در مغز موش‌های آسیب‌پذیر شده است و همین التهاب در موش‌های سالمی که پیوند باکتری از موش‌های بیمار دریافت کرده‌اند نیز مشاهده شده است. نتایج این مطالعات در مجله‌ی Molecular Psychiatry به چاپ رسیده است. دانشمندان اکنون می‌دانند که مغز و روده یکدیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. جمعیت میکروب‌های موجود در روده‌ی افرادی که دچار اختلالات روانی هستند، در مقایسه با افراد سالم متفاوت است. این موضوع در حیوانات نیز به اثبات رسیده است. در این مطالعه مکانسم‌های مرتبط با التهاب مغز، میکروب و استرس مورد بررسی قرار گرفته است.

بهاتنگر می‌گوید: «انسان‌ها به استرس‌های مشابه واکنش‌های یکسانی نشان نمی‌دهند، برخی از افراد دچار اختلالات روانی می‌شوند، ولی برخی دیگر بسیار انعطاف‌پذیر هستند. در حیوانات آزمایشگاهی نیز همین اتفاقات رخ می‌دهد.» محققین در ابتدا میکروب‌های مدفوع موش‌های آسیب‌پذیر، انعطاف‌پذیر و یک گروه کنترلی غیراسترسی و همچنین یک گروه که با داروهای تلقینی درمان شده بودند را آنالیز کردند و دریافتند که باکتری‌هایی مانند «کلوستریدا» در روده‌ی موش‌های آسیب‌پذیر بسیار بیشتر از بقیه‌ی موش‌ها بوده است. آن‌ها در مرحله‌ی بعد میکروب‌های هر سه گروه آسیب‌پذیر، انعطاف‌پذیر و غیراسترسی را وارد بدن موش‌های سالم کردند و دریافتند که موش‌های دریافت‌کننده‌ی میکروب از موش‌های آسیب‌پذیر دچار التهابات مغزی شدند و رفتارهای شبیه به افسردگی نیز در آن‌ها بروز کرد.

مجله ایلیاد: دانشمندان می‌گویند می‌توان نتیجه گرفت که رفتارهای شبیه به افسردگی توسط میکروب‌های روده کنترل می‌شوند، ولی رفتارهای ناشی از اضطراب این حالت را ندارند. بهاتنگر می‌گوید: «هنوز مطالعات زیادی باید انجام شود، ولی از الان می‌توانیم آینده را ببینیم که ما توانسته‌ایم به دانش درمان اختلالات روانی انسان از طریق فعل و انفعالات بین میکروب‌های روده و مغز کمک کنیم. مردم در حال حاضر مکمل‌های پروبیوتیک مصرف می‌کنند، ولی اگر ما بتوانیم فایده‌ی باکتری‌های خاص در رفتار انسان را تأیید کنیم، می‌توان به مرحله‌ی جدیدی از درمان‌های روانی نزدیک شد.»