کد خبر: ۲۶۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۷

زیان یازده میلیارد دلاری شرکت‌های آمریکایی به خاطر تحریم هواوی

بعد از آنکه وزارت بازرگانی آمریکا از تصمیم خود برای قرار دادن هواوی در لیست سیاه خود برای تجارت خبر داد، مقامات این غول فناوری چینی اعلام کردند که گزینه اقدام حقوقی برای حل بحران رو به رشد این شرکت با ترامپ و تحریم هواوی هنوز منتفی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دان مورسی مدیر امور کنگره، دولتی و منطقه ای هواوی در آمریکا طی مصاحبه ای که پیرامون تحریم هواوی با CNN انجام داد اعلام نمود که تمامی گزینه ها روی میز قرار دارند و هواوی مصمم است که در اسرع وقت راه چاره برای حل این بحران را پیدا کند.

مورسی در مصاحبه اش گفت هواوی بسیار مشتاق است که به راهکاری دوجانبه با دولت آمریکا برسد اما هنوز نتوانسته قرار ملاقاتی با مقامات دولتی این کشور تنظیم کند تا به بحث و تبادل نظر در این باره بپردازد.

هواوی اعلام کرده با محدودیت هایی که ممکن است اجازه مراوده آن با شرکت های آمریکایی را بدهند موافق است و برای مثال اگر آمریکا تمایل داشته باشد میتواند روی نوع مشتریان هواوی در داخل خاک این کشور نظارت داشته باشد یا ناظرانی را در خارج از خاک آمریکا برای رهگیری محصولات و اقدامات هواوی بگمارد.

اندی پاردی مدیر ارشد امنیت هواوی در آمریکا گفت:
ما صرفا می خواهیم با دولت در مورد این مکانیزم های کاهش خطر صحبت کنیم.

با این حال اما برخلاف اقدامات دولت ترامپ در قبال هواوی این شرکت کاملا قوی عمل کرده و مواضع سختی داشته است:
این تصمیم به نفع هیچیک از طرفین نیست و زیان اقتصادی بزرگی را به شرکت های آمریکا که هواوی با آنها مراوده تجاری دارد وارد خواهد کرد و همکراری ها و اعتماد دو جانبه ای که میان زنجیره تامین این شرکت وجود دارد را از بین می برد.

این تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا ساعاتی بعد از آن اتخاذ شد که ترامپ رئیس جمهور این کشور فرمان اجرایی تازه ای را برای منع شرکت های آمریکایی از کاربرد تجهیزات مخابراتی هواوی به امضا رساند.

روز پنجشنبه که ترامپ این فرمان اجرایی را به امضا رساند بیش از چهل اپراتور کوچک آمریکایی که عموما در زمینه ایجاد خطوط ارتباطی روستایی فعالیت دارند و از تجهیزات هواوی استفاده می کنند به شدت از شنیدن این خبر شگفت زده شدند. طبق اعلام دولت آمریکا مفاد این قوانین قرار است که با جزئیات کاملتری به زودی منتشر و ظرف ۱۵۰ روز آینده اجرایی شوند.

کری بنت مشاور ارشد انجمن ارتباطات وایرلس روستایی آمریکا در این رابطه گفته است که این انجمن به زودی از ترامپ درخواست می کند تا با ادامه همکاری این شرکت ها با هواوی موافقت نماید چراکه معتقد است امکان معاف شدن از فرمان اجرایی ترامپ برای آنها وجود دارد.
با این حال اما تحریم هواوی و قرار گرفتن آن در فهرست سیاه مراودات تجاری با آمریکا میتواند سالانه ۱۱ میلیارد دلار خسارت را به شرکت های آمریکایی از جمله اینتل و کوالکام وارد کند (هواوی از تولیدات این شرکت ها در محصولات خود استفاده می کند) و این ارتباطات اقتصادی بالغ بر ۵۰ هزار شغل را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد./دیجیاتو