کد خبر: ۲۵۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۹۰

بیماری‌هایی که می‌توانید با روزه گرفتن درمان کنید

نتایج پژوهش‌های علمی بیانگر آن است که حداقل ۱۰ بیماری از جمله چربی خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، افسردگی و .. با روزه‌داری درمان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نتایج پژوهش‌های علمی بیانگر آن است که حداقل ۱۰ بیماری از جمله: چربی خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، افسردگی و .. را درمان می‌کند و موجب کم شدن میزان چربی خون، تسریع سم زدایی، ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن، کاهش دمای سلول‌های بدن، تنظیم ترشح هورمون‌ها، استراحت دستگاه گوارش و ... می‌شود.

روزه و چربی خون بالا
بدن در طول روزه داری، از ذخایر چربی خود برای تأمین انرژی استفاده می کند. این امر سبب کاهش توده چربی بدن و در نهایت کاهش وزن می‌شود، کاهش وزن، خود عامل بسیار مهمی در کاهش چربی‌های مضر خون است.

روزه و کنترل چاقی
به گفته متخصصان تغذیه در صورتی که فرد روزه‌دار از یک رژیم غذایی مناسب و کم چرب استفاده کند، به دلیل کاهش چربی‌های بدن حتی ممکن است تا ۵ تا ۸ کیلوگرم کاهش وزن پیدا کند.

روزه و کنترل دیابت نوع ۲
روزه‌داری برای مبتلایان به دیابت نوع یک که وابسته به تزریق انسولین هستند، ممنوعیت دارد، اما در مبتلایان به دیابت نوع ۲ (غیر وابسته به انسولین) که دارای اضافه وزن بالا نیز هستند و با دریافت منظم دارو قندخون خود را کنترل می‌کنند، روزه‌داری نه تنها مضر نیست، بلکه فواید زیادی هم دارد.

بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ با نظر پزشک معالج و یک متخصص تغدیه می‌توانند روزه بگیرند و از اثرات مفید روزه داری بهره‌مند شوند.

روزه و تجزیه چربی بدن
تحقیقات ثابت کرده است که روزه‌داری با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف مواد غذایی همراه است و نتایجی مانند کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.
با گذشت چند روز از روزه‌داری، کمبود موادغذایی در بدن تشدید می‌شود و بدن برای جبران این کمبود و تأمین انرژی مورد نیاز، از منابع درونی خود استفاده می‌کند که به این حالت خودگوارشی (اتولیز) می‌گویند.

اتولیز سبب تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن و تولید انرژی می‌شود و با کاهش تعداد وعده‌های غذایی در طول روزه‌داری و به دنبال آن کاهش انرژی در بدن، چربی‌های ذخیره شده به عنوان اولین منبع تأمین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تدریج از تجمع آنها در بدن کاسته می‌شود.

روزه و سم زدایی بدن
سم زدایی یا دفع سموم، یکی از بهترین فواید روزه داری برای بدن انسان است و این فرایند به‌طور طبیعی از طریق روده‌ها، کبد، کلیه ها، ریه، برخی غدد و پوست بدن انجام می‌شود.
با روزه‌داری این فرایند تسریع می‌شود، چرا که در روزه‌داری با کاهش چشمگیر ورود مواد غذایی، بدن برای تامین انرژی از ذخایر چربی استفاده می‌کند و از آنجایی که چربی‌ها، مهم‌ترین عامل تولیدکننده سموم بدن هستند، روزه داری می‌تواند به دفع سموم بدن کمک شایانی کند.

روزه و ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن
فرایند ترمیم بافت‌ها به دلیل جست وجوی بدن برای یافتن منابع انرژی در بافت‌های مختلف در طول روزه‌داری تسریع می‌شود و به این ترتیب بدن خود را نوسازی و بازسازی می کند.همچنین در طول روزه‌داری، از رشد بی‌رویه سلول‌ها که به ایجاد تومور و بیماری‌هایی مانند سرطان منجر می‌شود، جلوگیری می‌شود، چرا که بافت‌ها علاوه بر قرارگرفتن در حالت ترمیم، استراحت نیز می‌کنند.

روزه و کاهش دمای سلول‌های بدن
با روزه‌داری به دلیل کاهش سوخت و ساز بدن (متابولیسم)، دمای سلول‌های بدن به ویژه هسته سلول‌ها کاهش می‌یابد.

روزه و تنظیم ترشح هورمون‌ها
بسیاری از اختلالات هورمونی، با رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن تنظیم می‌شود و از آنجایی‌که با رعایت یک رژیم غذایی مناسب در طول روزه‌داری می‌توان وزن را تا حدودی کاهش داد، می‌توان گفت که روزه‌داری در تنظیم ترشح هورمون‌ها بسیار مفید است.

روزه و استراحت دستگاه گوارش
دستگاه گوارش را می‌توان پرکارترین دستگاه بدن نامید و بهترین روش برای استراحت دادن به دستگاه گوارش، روزه داری است و به اعتقاد پزشکان، بسیاری از بیماری‌ها بر اثر عدم هضم و انباشته شدن مواد غذایی در بدن در پی خستگی و کندی دستگاه گوارش بروز می کند، بنابراین روزه داری می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

روزه و افسردگی
برخی محققان برای از بین بسیاری از اختلالات رایج خلقی مانند افسردگی، روزه را مفیدترین روش می‌دانند و روزه علاوه بر پیشگیری از هجوم سلسله افکار منفی به ذهن، ترکیبات شیمیایی مغز را تغییر می دهد و یک تاثیر ضد افسردگی از خود به جا می گذارد.

آزمایش‌های متعددی که روی بیماران مبتلا به اختلالات روحی مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی انجام گرفته است، نشان می‌دهد در مواردی که داروهای شیمیایی قادر به درمان نیستند روزه می‌تواند یک جایگزین طبیعی مفید باشد و بدون هیچ هزینه و عارضه جانبی سلامت از دست رفته را به این بیماران باز گرداند./میزان