کد خبر: ۲۵۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۳

سریلانکا: مسلمانان و مسیحیان امروز در مساجد و کلیساها حضور نیابند

به دنبال هشدار سرویس‌های اطلاعاتی سریلانکا نسبت به احتمال وقوع حملات تروریستی مجدد با خودروهای بمب‌گذاری شده و افزایش نگرانی نسبت به بالا گرفتن اقدامات تلافی‌جویانه، مقامهای این کشور از مسلمانان و مسیحیان سریلانکا خواستند تا امروز (جمعه) در خانه‌های خود به اعمال مذهبی بپردازند و برای عبادت در مساجد یا کلیساها حاضر نشوند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به دنبال هشدار سرویس‌های اطلاعاتی سریلانکا نسبت به احتمال وقوع حملات تروریستی مجدد با خودروهای بمب‌گذاری شده و افزایش نگرانی نسبت به بالا گرفتن اقدامات تلافی‌جویانه، مقامهای این کشور از مسلمانان و مسیحیان سریلانکا خواستند تا امروز (جمعه) در خانه‌های خود به اعمال مذهبی بپردازند و برای عبادت در مساجد یا کلیساها حاضر نشوند. مقامهای این کشور همچنین از اشتباهشان در محاسبه تلفات حملات اخیر خبر داده و تعداد واقعی کشته‌ها را حدود ۱۰۰ نفر کمتر از چیزی که اعلام شد، دانستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامهای سریلانکا هشدار دادند ممکن است حملات بیشتری مجددا مراکز مذهبی را هدف بگیرند. سفارت آمریکا در سریلانکا نیز از شهروندان این کشور خواست تا طی چند روز آینده از حضور در عبادتگاه‌ها در سریلانکا اجتناب کنند.

پس از حملات انتحاری روز عید پاک به سه کلیسا و چهار هتل در سریلانکا که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، سریلانکا همچنان در حالت آماده‌باش به سر می‌برد.

ارتش سریلانکا امروز اعلام کرد نزدیک به ۱۰ هزار سرباز در سراسر این کشور برای انجام اقدامات جست‌وجو و تأمین امنیت برای مراکز مذهبی مستقر هستند.

جمعیت علمای سریلانکا که اصلی‌ترین نهاد مذهبی اسلامی این کشور محسوب می‌شود از مسلمانان خواست تا اعمال مذهبی خود برای روز جمعه را در صورت لزوم محافظت از خانواده و اموالشان در خانه‌های خود برگزار کنند.

کاردینال مالکوم رانجیت، یک مقام مسیحیان سریلانکا نیز از کشیش‌ها خواست تا اطلاعیه بعدی، عشای ربانی را در کلیساها برگزار نکنند. وی تأکید کرد که امنیت بسیار مهم است.

پلیس سریلانکا در جریان تحقیقات خود در ارتباط با حملات تروریستی عید پاک تاکنون دست کم ۷۶ تن از جمله چند تبعه خارجی از سوریه و مصر را بازداشت کرده است.

از سوی دیگر مقام‌های سریلانکا اعلام کردند که در شمارش تعداد کشته های این حملات تروریستی اشتباه محاسباتی کرده‌اند و حدود صد نفر از تعداد کشته‌شدگان انفجارهای روز عید پاک را کاستند. سریلانکا رقم اصلی تعداد کشته های این حملات را 253 تن اعلام کرد.

در روز عید پاک گروهی از عاملان انتحاری به هتل‌ها و چند کلیسای شهرهای کلمبو و باتیکالوا در شرق این کشور حمله کردند. احتمال داده می‌شود که تعداد حمله کنندگان ۹ نفر بوده باشد.

بیشتر کشته‌شدگان سریلانکایی بودند اما ده‌ها نفر خارجی هم در میان کشته‌ شدگان بودند.

پلیس همچنان مشغول تحقیق و بازداشت مظنونها بوده و تصویر هفت نفر را هم منتشر کرده‌ و گفته که با این انفجارها در ارتباط بوده‌اند.

معاون وزیر دفاع سریلانکا تقصیر اشتباه در محاسبه تلفات انفجارهای عید پاک را به گردن سردخانه‌ها انداخته که اطلاعات دقیقی در اختیار مقام‌ها قرار نداده‌اند.

رئیس خدمات بهداشتی این کشور به رویترز گفت که قطعات اجسادی که پیدا شده بودند، زیاد بودند و خیلی راحت نبوده که تعداد جسدها را تشخیص دهند.

بنا به گزارش وزارت بهداشت سریلانکا، پنجشنبه شب معاینه اجساد به پایان رسیده و مشخص شده که بعضی از کشته شدگان چند بار شمرده شده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، در عین حال مسلمانان در سریلانکا می‌گویند که در وحشت انتقام زندگی می‌کنند.

یکی از حملات در شهر نگومبو انجام شده که محل سکونت اقلیتی از مسلمانان احمدیه است. بسیاری از این افراد گزارش شده که در مساجد پناه گرفته‌اند و پلیس از آنها نگهداری می‌کند.

گزارش شده آنها که ساکن نگومبو هستند، از برخی از کشورهای دیگری مثل پاکستان به سریلانکا پناه آورده‌اند.

از ۲۱ میلیون نفر ساکنان سریلانکا حدود ده درصد مسلمان هستند. نخست وزیر این کشور پذیرفته که گروهی از آنها حالا زیر فشار هستند.