کد خبر: ۲۵۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۴

اخبار بانک ملی ایران در این هفته را یک جا بخوانید

اخبار بانک ملی ایران در این هفته را یک جا بخوانید در هفته ای که گذشت، اخبار متنوعی از بانک ملی ایران منتشر شد؛ برگزاری همایش بازرسان و حسابرسان، حضور در فاینکس 2019 و چند خبر دیگر از خدمات مختلف بانک را می توانید در این گزارش بخوانید.

سیستم نظارتی بانک ملی ایران به بالاترین میزان کارایی رسیده است

مدیر عامل بانک ملی ایران در بیستمین همایش و کارگاه آموزشی سراسری بازرسان و حسابرسان این بانک گفت: سیستم نظارتی بانک ملی ایران به بالاترین میزان کارایی رسیده است.

 به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمد رضا حسین زاده در این همایش که با حضور محمود شایان عضو هیات مدیره، جمعی از مدیران ارشد و حدود 400 نفر از بازرسان بانک برگزار شد، اظهار داشت: همکاران بخش بازرسی از همکاران سختکوش، دانا و با دانشی هستند که با پشتکار و تلاش خود توانسته‌اند به این جایگاه دست یابند و همواره باید به این دانش و معلومات خود بیافزایند تا بتوانند موفق عمل کنند.

حسین زاده ادامه داد: ما در سال 97 به اتفاق همه همکاران چه در ستاد و چه در صف، توانستیم بسیاری از مسائل و مشکلات را مدیریت کنیم و به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم و این مهم جز با یکدلی و تلاش جمعی همه همکاران محقق نمی شد.

وی افزود: کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات پرداختی(NPL)بانکی ملی ایران نشان دهنده انضباط فوق العاده ای است که در این بانک وجود دارد.

حسین زاده تاکید کرد: بررسی‌های اولیه نشان دهنده این است که  به دلیل وجود انضباط مالی، سود و زیان‌ها بانک ملی ایران در سال 97 نسبت به سال 96 بهبود یافته و در وضعیت به مراتب بهتری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که در نظر بگیریم تحریم و فشارهای دولت‌های مستکبر در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش یافته بود،با این حال بانک ملی ایران توانست با درایت و اتکا به توانایی های خود،این مشکلات و سختی ها را مدیریت کند و نتیجه خوبی بگیرد.

مدیر عامل بانک ملی ایران  اظهار کرد: شیوه‌های بازرسی به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است.امروز سیستم‌ بازرسی آنلاین باعث شده، از تخلفات بسیاری پیشگیری شود.

مدیر عامل بانک ملی ایران گفت:تفکر مدرنی که در حال حاضر در بخش بازرسی بانک حاکم است، از دلایل مهم  پیشگیری از وقوع جرم و کاهش تخلفات در این بانک است.

وی افزود: هیات مدیره بانک نسبت به تخلفات و وقوع آن‌ها بسیار حساس و پیگیر است و خدای ناکرده در صورت وقوع هر گونه تخلفی،به سرعت آن را آسیب شناسی کرده و برای رفع آن اقدام می کند.

حسین زاده ادامه داد: با وجود بیشترین تراکنش‌های مالی در بانک ملی ایران، وقوع کمترین میزان تخلفات ، نشان دهنده این است که سیستم نظارتی در این بانک،به بالاترین میزان دارایی خود طی سال های گذشته رسیده است.

وی در پایان گفت: بازرسان بانک باید در درجه اول روشنگری کنند و بعد از آن باید در نظارت‌های لحظه ای خود جدیت و دقت بیشتری داشته باشند و با وسواس پیگیر امور باشند.همچنین باید روسای شعب را توجیه کنند تا بحث سود و زیان شعب را مد نظر داشته باشند و بدانند که در راس یک موسسه تجاری و یک بنگاه مالی هستند و همیشه باید به فکر کسب درآمد برای واحد مربوطه و در مجموع برای بانک باشند.

پیشگیری، هزینه های بانک را کاهش می دهد

در این همایش محمود شایان عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: هدف اصلی بازرسی،ضمن صیانت از ارزش‌های بانک و کارکنان آن، نظارت بر اجرای صحیح مقررات و سیاست هایی است که از طرف بانک ابلاغ می‌شود.

وی افزود: بازرسان بانک در حین انجام وظیفه و زمانی که در میدان کار و بازرسی هستند، به خوبی می‌توانند  ضعف‌ها و کمبودها را شناسایی کنند،بنابراین،این انتظار وجود دارد که بازرسان ضمن بیان کاستی‌ها و کمبودها به ارائه راهکارهای لازم برای اجرای بهتر قوانین و نظارت های صحیح بپردازند.

شایان تاکید کرد: بازرسی می‌تواند از طریق پیشگیری‌، هزینه‌های بانک را کاهش بدهد، چرا که همیشه هزینه پیشگیری کمتر از هزینه درمان است.

این عضو هیات مدیره بانک ملی ایران ادامه داد: در سال‌های اخیر بازرسی بانک با بهره گیری از بازرسان برخوردار از دانش و آگاهی بالا توانسته‌ است از وقوع بسیاری از جرم‌ها و تخلفات جلوگیری کند و عمده سیاست ها و اهداف بانک را به مرحله عمل برساند.

وی افزود: با وجود پیشرفت های شایان توجهی که حاصل زحمات بخش بازرسی بانک است،باید به آسیب شناسی عملکردها پرداخت.این موضوع موجب می شود که  روند رو به بهبود عملکرد بازرسی شتاب بیشتری پیدا کند و موسسه‌ای به مراتب امن‌تر با ضریب امنیتی بالاتر در اختیار داشته باشیم که زمینه ارتکاب جرم در آن بسیار کم است.

حسن سعیدی اصل مدیر امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران نیز در این همایش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مدیریت، اظهار داشت: یکی از وظایف بخش بازرسی، پیشگیری از تخلف و رسیدن به اهداف عالی بانک است و در این راستا در سال 98 عملیاتی نمودن سامانه آنی ارز ، پیشنهاد تشکیل کمیته کنترل داخلی، پیگیری اصلاح ساختار مدیریت امور بازرسی و حسابرسی و همچنین اجرای سند راهبردی و برنامه حسابرسی داخلی در دستور کار است.

 


«نقدینگی» و درس همبستگی مردمی در سیل

«نقدینگی» و درس همبستگی مردمی در سیل از ابتدای سال جدید، مناطق زیادی از کشور درگیر مساله سیل شده است و آسیب های فراوان ناشی از آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

 گر چه این سیل برکاتی هم داشته که از جمله آنها می توان به پر شدن سدها، سیراب شدن تالاب ها و تقویت منابع آب زیرزمینی اشاره کرد، اما یکی از مهمترین جلوه هایی که در این حادثه با شدت و حدت هر چه تمام تر بروز و ظهور کرد، همبستگی مردم برای مهار خسارات ناشی از حادثه بود.

در بسیاری از مناطق سیل زده، مردم با حداقل امکانات تلاش کردند گل و لای ناشی از ورود سیلاب را خارج کنند و وضعیت را به حالت سابق برگردانند. بیش از همه اما «سیل بند انسانی دهلاویه» بازتاب فراوانی داشت. تصاویری که نشان می داد عده ای با دست خالی، خودشان را در ورودی سیلاب قرار داده و نمی خواهند اجازه دهند که ورود آب، خسارت بیشتری ایجاد کند. از این تجربه موفق باید یاد بگیریم و با تکیه به مردم بر مشکلات فائق آییم.

نقدینگی موجود در کشور، پیوسته در حال افزایش است. نقدینگی یه سکه دو روست که در صورت استفاده صحیح می تواند انقلابی در اقتصاد کشور ایجاد کند، اما عدم هدایت آن می تواند همچون سیلابی ویرانگر، زیرساخت های اقتصاد کشور را تخریب کند.

آثار منفی سرریز کردن سیل نقدینگی سرگردان به بازارهای دلالی و سفته بازی یا خرید و فروش کالا و مسکن با نیت تاثیرگذاری بر قیمت، تا مدت ها در کشور خواهد ماند و همه از آن آسیب خواهند دید.

اما این سیل را چگونه می توان مهار کرد؟ آیا راهی برای کنترل آن وجود دارد؟ آیا می توان روشی را انتخاب کرد که آثار مثبت این حجم نقدینگی را افزایش دهد؟

واقعیت این است که نقش مردم به عنوان مالکان این نقدینگی در مهار و هدایت آن بسیار مهم است. مردم می توانند به درستی تصمیم بگیرند که این حجم بزرگ از پول را به سمت کدام بازار هدایت کنند تا هم آسیبی به آن بازار وارد نشود، هم تبعات منفی برای اقتصاد کشور ایجاد نکند و هم دیگران را به ورود به آن بازار تشویق کند.

سفته بازی، گرچه ممکن است در کوتاه مدت سودهای اندکی نصیب بازیگران این بازار کند، اما در میان مدت و بلند مدت اثرات مخربی برای همه جامعه خواهد داشت. با اتکا به سیاست های راهبردی بانک مرکزی و نیز با تحلیل درست آثار مخرب سفته بازی، سیل نقدینگی را هم مردم می توانند مهار کنند.

*محمد رضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران

 


حضور بانک ملی ایران در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه با شعار مشارکت بیشتر، اقتصاد بهتر با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

 در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که غلامرضا سلیمانی امیری رییس کل بیمه مرکزی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، عباس معمارنژاد معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی و اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز حضور داشتند، مباحث روز مالی، تعمیم بخشی بازارهای مالی، نقش بازارهای مالی بر تحقق اهداف رشد اقتصادی، حضور فین تک ها در نظام بانکی و بورس و... مطرح شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از غرفه بانک ملی ایران در این نمایشگاه بازدید کرد.

در غرفه بانک و شرکت داده ورزی سداد آخرین دستاوردها در حوزه بانکداری الکترونیک از جمله کارتخوان دو منظوره در جایگاه های سوخت و... تشریح می شود.

همچنین بانک ملی ایران در این نمایشگاه کارگاه های آموزشی را برای علاقه مندان به حوزه بانکداری الکترونیک برگزار می کند.

 


بازدید معاون رئیس جمهور از غرفه بانک ملی ایران در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و دکتر بهمن حسین زاده سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ا از غرفه بانک ملی ایران در فاینکس 2019 بازدید کردند.

 در غرفه بانک و شرکت داده ورزی سداد آخرین دستاوردها در حوزه بانکداری الکترونیک در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 در بازدید انجام شده از سوی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور از خدمات الکترونیک بانک ملی ایران تقدیر شد.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه  (فاینکس 2019) از دوم تا پنجم اردیبهشت ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست و بانک ملی ایران در سالن 38B  از ساعت١٠ تا ١٨ پذیرای بازدیدکنندگان است.

 


بازدید عضو هیات مدیره بانک ملی ایران از فاینکس 2019

 عضو هیات مدیره بانک ملی ایران از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2019) بازدید کرد.

 ناصر شاهباز برای اطلاع از تازه ترین دستاوردهای ارائه شده در فاینکس 2019 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران حضور یافت.

وی همچنین با حضور در غرفه بانک ملی ایران، ضمن گفت و گو با حاضران، به برخی سوالات آنها پاسخ گفت.

 

 


بانک ملی ایران، صدرنشین جدول صدور کارت

گزارش پایان سال شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) حاکی از این است که بانک ملی ایران از نظر تعداد کارت های هدیه، بن کارت و کارت برداشت تراکنش دار در نظام بانکی صدرنشین است.

 آن طور که شاپرک اعلام کرده، در اسفند ماه سال گذشته 18.38 درصد کارت های هدیه و بن کارت و نیز 22.51 درصد کارت های برداشت مربوط به بانک ملی ایران بوده است.

نام بانک ملی ایران در میان بانک های دارای بالاترین سهم تعدادی و مبلغی از تراکنش های ابزارهای کارتخوان فروشگاهی، پذیرش موبایلی و پذیرش اینترنتی نیز دیده می شود.

بررسی گردش مالی شاپرکی یا مجموع مبالغ صادرکنندگی و پذیرندگی نیز نشان می دهد بانک ملی ایران در رتبه دوم این شاخص قرار دارد.

 

 

تامین مالی دو هزار بنگاه اقتصادی با تسهیلات بانک ملی ایران در سال 97

این بانک به منظور رونق بازار کسب و کار و در جهت حمایت از بازار اشتغال در سال 97 تعداد دو هزار و 180 فقره تسهیلات به ارزش 28 هزار و 59 میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت کرده است.

بانک ملی ایران همچنین تعداد یک هزار و 104 فقره تسهیلات به مبلغ بیش از چهار هزار و 818 میلیارد ریال طی 12 ماه سال گذشته در برنامه اشتغال فراگیر با هدف افزایش اشتغال تخصیص داده است.

در مدت مذکور همچنین تعداد 43 فقره تسهیلات ارزی و ریالی نیز از محل صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک به ارزش بیش از 192 میلیون دلار و 33 هزار و 395 میلیارد ریال در حوزه های انتقال آب، احداث راه آهن، نیروگاه، گازرسانی به شهرها و روستاها، خرید کشتی، تولید شمش و میلگرد، احداث بیمارستان، تولید و پخش دارو، تولید الیاف پلی استر، خرید تجهیزات IT و... مصوب شده است.

 


نسخ قدیمی همراه بانک ملی از نیمه اردیبهشت ماه غیرفعال می شوند

به منظور رعایت ملاحظات امنیتی، نسخ قدیمی همراه بانک ملی از 15 اردیبهشت ماه غیرفعال می شوند.

 به روزرسانی نرم افزارهای بانکی همواره به افزایش امنیت آنها می انجامد و همراه بانک ملی نیز از این قاعده خارج نیست.

اطلاع رسانی لازم به منظور به روزرسانی این نرم افزار به کاربران آن طی دو مرحله به صورت پیامکی صورت گرفته است.

بر این اساس، از تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال جاری، سرویس دهی بر بستر اینترنت به همه نسخ همراه بانک مبتنی بر سیستم عامل های اندروید 4.1 به قبل قطع خواهد شد.

 


امکان مشارکت در پویش ملی کمک به هموطنان سیل زده با ملی فاند بانک ملی ایران

بانک ملی ایران با خدمت ملی فاند (تامین مالی جمعی) امکان مشارکت خیرین در پویش ملی کمک به هموطنان سیل زده را فراهم کرده است.

با عملیاتی شدن پروژه ملی فاند، تامین مالی جمعی و مشارکت در طرح های عام المنفعه و غیرانتفاعی برای متقاضیان در بستر شبکه های اجتماعی میسر شده است و هموطنان می توانند از این طریق در پویش ملی کمک به هموطنان سیل زده به میزان دلخواه مشارکت داشته باشند.

محصول ملی فاند یکی از فین تک های مهم در زمینه تامین مالی محسوب می شود که بستر استفاده از شبکه های اجتماعی در راستای بانکداری اسلامی را فراهم می کند. این محصول نوعی جدید از روش تامین مالی است که با فراهم شدن بستر آن از سوی بانک ملی ایران، از افراد برای مشارکت در طرح های خاص و فعالیت های مختلف نیازمند تامین مالی، دعوت می شود و متقاضیان می توانند در فاز اول در طرح های غیرانتفاعی و خیرخواهانه و در فاز بعدی در طرح های انتفاعی به صورت مشارکت در سود و زیان طرح شرکت کنند.

محصول ملی فاند ضمن ارایه فرصت های کسب و کار جدید از قبیل ارایه روش های نوین تامین مالی، کمک به صنعت، ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و بهبود مسئولیت اجتماعی بانک ها در جامعه و ارایه خدمات نوین در کسب و کارهای مختلف، مفاهیم دنیای فیزیکی بانکداری مانند اعتبار، وثیقه، ضمانت، وفاداری مشتریان، اجتماعات مالی و ... را به صورتی متفاوت و جدید برای کاربران تعریف و قابل استفاده می کند.

ملی فاند بانک ملی ایران در واقع ترکیبی از عملیات بانکداری مجازی و شبکه های اجتماعی به منظور استفاده از پتانسیل و اطلاعات شبکه های اجتماعی برای ایجاد بستری جدید و نوآورانه است که با هدف تعمیم مفاهیم و تعاریف مرسوم بین موسسات مالی، مشتریان و روابط مالی در فضای مجازی بازتعریف شده است.

پیش از این نیز خدمت ملی فاند برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در طرح تامین آب آشامیدنی زائران اربعین حسینی (طرح 20 میلیون جرعه آب) مورد بهره برداری قرارگرفته است.

هموطنان گرامی می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی سامانه ملی فاند https://mellifund.com/fa دراین همیاری ملی شرکت کرده و از برکات معنوی این اقدام انسان دوستانه بهره مند شوند.

 


رمز یکبار مصرف را از «بام» فعال کنید

سامانه بام این امکان را برای کاربرانش فراهم کرده که رمز یکبار مصرف 60 را با استفاده از آن فعال کنند.

 اربران می توانند پس از نصب اپلیکیشن 60 و سپس نصب نرم افزار رمزبان، به سامانه «بام» مراجعه کرده و در منوی «فعالسازی رمز یکبار مصرف کارت»، اطلاعات لازم را وارد کنند.

کاربر می تواند انتخاب کند که رمز اول یا رمز دوم کارت او به صورت یکبار مصرف تولید شود.

پس از این اقدام، کاربر باید کدهای تایید ارسال شده توسط سامانه «بام» و «پیامک» را در اپلیکیشن 60 وارد کند تا رمز یکبار مصرف کارت فعال شود.

«رمز» مهمترین مشخصه هر کارت بانکی است، در نتیجه به صورت سنتی به دارندگان کارت های بانکی توصیه می شود رمز اول و دوم را در دوره های زمانی متناوب تغییر دهند.

این روش اگر چه کارآمد است، اما تغییر مکرر رمز از طریق خودپردازها برای دارندگان کارت های بانکی زمان بر و گاه خسته کننده است.

بانک ملی ایران برای حل این مشکل، اپلیکیشن 60 را طراحی کرده که با استفاده از آن، دارنده ملی کارت می تواند یک رمز یکبار مصرف دریافت کند. این رمز تنها 60 ثانیه اعتبار دارد و پس از آن مصرفی نخواهد داشت، بنابراین خطر لو رفتن رمز، هرگز دارنده کارت را تهدید نخواهد کرد.

 


پرداخت پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه بانک کارگشایی در سال 97

بانک کارگشایی در سال گذشته بیش از پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت کرده است.

 در مدت مذکور به منظور رفع نیازهای فوری و ضروری متقاضیان تعداد 507 هزار و 636 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از پنج هزار و 173 میلیارد ریال توسط بانک کارگشایی پرداخت شده است.

همچنین در این مدت، تعداد 66 هزار و 871 فقره تسهیلات جعاله به متقاضیان پرداخت شده که ارزش ریالی آن پنج هزار و 453 میلیارد ریال است.

بانک کارگشایی از واحدهای تابعه بانک ملی ایران است که جهت نیازهای ضروری متقاضیان در ازای ترهین طلاآلات، تسهیلات قرض الحسنه اعطا می کند.

میزان تسهیلات قرض الحسنه برای هر نفر حداکثر یک فقره سند 20 میلیون ریالی در ازای ترهین 100 گرم طلا در هر قرارداد و تسهیلات جعاله تا سقف 100 میلیون ریال در ازای ترهین 143 گرم طلا است.

مدت زمان باز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و جعاله کارگشایی در یک قسط و حداکثر تا یک سال است.

 


حمایت ویژه بانک ملی ایران از خوداشتغالی و مشاغل خانگی در سال 97

بانک ملی ایران در سال 97 حمایت ویژه ای از بخش اشتغال کشور داشته و طی این مدت 66 هزار و 164 فقره تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی پرداخت کرده است.

این بانک طی یک سال گذشته با رویکرد حمایت از بازار اشتغال 41 هزار و 237 فقره تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی و بالغ بر 24 هزار و 927 فقره تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی با معرفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان های حمایتی تخصیص داده است.

بر این اساس در مدت مذکور، سهم تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد امام خمینی (ره) از مجموع تسهیلات قرض الحسنه پرداختی بانک ملی ایران بالغ بر 33 هزار و 498 فقره به ارزش پنج هزار و 973 میلیارد و 875 میلیون ریال و تسهیلات خوداشتغالی بهزیستی بالغ بر شش هزار و 708 فقره به ارزش یک هزار و 84 میلیارد و 60 میلیون ریال بوده است.

همچنین این بانک، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به سازمان های حمایتی را نیز در دستور کار خود قرار داده که بر این اساس در مدت مذکور، یک هزار و 930 فقره از این تسهیلات به ارزش 152 میلیارد و 701 میلیون ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و 726 فقره به ارزش 59 میلیارد و 198 میلیون ریال به سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

پرداخت 96 فقره تسهیلات مشاغل خانگی بنیاد شهید به ارزش نه هزار و 620 میلیارد ریال و 22 هزار و 175 فقره تسهیلات مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارزش دو هزار و 182 میلیارد و 390 میلیون ریال از دیگر اقدامات بانک ملی ایران در راستای حمایت از بازار کسب و کار کشور بوده است.

در این مدت همچنین یک هزار و 31 فقره تسهیلات خوداشتغالی به ارزش 202 میلیارد و 997 میلیون ریال به بنیاد شهید پرداخت شده است.

 


دیدار عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در سفر به جزیره کیش در نشستی با غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و ناصر آخوندی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش دیدار کرد.

برات کریمی در این نشست که با حضور حبیب اله رشید ارده معاون منابع انسانی این بانک برگزار شد،گفت: بانک ملی ایران همواره تلاش کرده است تا پشتوانه محکم اقتصاد کشور در بخش های مختلف باشد.امسال نیز با توجه به مشکلات تحریم و دشمنی کشورهای مستکبر، با قدرت نقش خود را در رونق اقتصادی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ادامه می دهد.

وی افزود: هیچ راهی جز تکیه به توان تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد؛ چرا که این امر علاوه بر توسعه اشتغال، ما را از وابستگی به بیگانگان بی نیاز می کند.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در ادامه این سفر در بازدید سرزده از شعبه کیش با همکاران دیدار و گفت و گو کرد. برات کریمی در این بازدید با اشاره به ظرفیت های جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد و دارای جذابیت گردشگری، بر لزوم استفاده از این شرایط برای ارتقای بهره وری این شعبه بانک و افزایش رضایتمندی مشتریان تاکید کرد.

 


تاکید بر نقش موثر بازرسان در وصول و تعیین تکلیف مطالبات بانک

بیستمین همایش و کارگاه آموزشی سراسری بازرسان و حسابرسان بانک ملی ایران با حضور اعضای هیات مدیره، جمعی از مدیران ارشد و حدود 400 نفر از بازرسان بانک پس از دو روز برگزاری به پایان رسید.

در این همایش بر نقش موثر بازرسان در وصول و تعیین تکلیف مطالبات در بازرسی های حضوری در شعب تاکید شد.

حسن سعیدی اصل مدیر امور بازرسی و حسابرسی بانک ملی ایران در این همایش با تاکید بر اینکه در سال گذشته اقدامات چشمگیری با اولویت پیشگیری از وقوع تخلف و موارد سوء استفاده برای نیل به استراتژی های کلان بانک از جمله کسب سود، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها صورت گرفته است، افزود: سال گذشته تعداد پرونده های تخلفاتی روند کاهشی داشته که  مهمترین علت آن استفاده بازرسان از سامانه های نوین نظیر سامانه مانیتورینگ و کنترل شبانه روزی عملیات واحد ها بوده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر پاسخگویی به شکایات حضوری و تلفنی، شکایات واصله از سامانه های مراجع نظارتی از قبیل سامانه سامد (نهاد ریاست جمهوری)، سامانه بانک مرکزی، سامانه بازرسی کل کشور و سامانه سام ( وزارت امور اقتصادی و دارایی) نیز در اسرع وقت رسیدگی شده اند.

سعیدی اصل همچنین به برگزاری نخستین همایش حسابرسی داخلی بانک ها توسط بانک ملی ایران و با همکاری شورای هماهنگی بانک ها به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای مدیریت بازرسی و حسابرسی در سال 97 اشاره و تداوم آموزش های تخصصی حسابرسی داخلی حسابرسان نظیر چارچوب حاکمیتی فناوری اطلاعات، تدوین سند راهبردی واحدهای حسابرسی داخلی، ارتقای سامانه های موجود متناسب با ارائه محصولات جدید و خدمات نوین بانکی، عملیاتی کردن سامانه آنی ارز و سامانه روسای شعب به منظور اعمال کنترل های روزانه، تشکیل کمیته کنترل داخلی به منظور هدایت، راهبری و اصلاح فرآیندهای عملیاتی بانک از طریق تمرکز بر استقرار نظام کنترل داخلی را از مهمترین اهداف سال جاری عنوان کرد.

همچنین مدیر امور نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، بانک مرکزی مسئول و متولی مسائل و اتفاقاتی است که در بخش های اقتصادی و بازار پولی و مالی روی می‌دهد، گفت: به همین دلیل بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز تخلفات، انتظار زیادی از مسئولان بازرسی و نظارتی بانک‌ها دارد.

علی نصیری افزود: صنعت بانکداری در همه دنیا از جمله ایران نسبت به صنایع دیگر، بسیار مهم‌ و حساس‌تر ارزیابی می شود چرا که به طور مستقیم با مقوله پولی و مالی سر و کار دارد.

وی ادامه داد: بانک محور بودن اقتصاد ایران، بر اهمیت تقویت نظارت بر مسائل مالی بانک‌ها و موسسات مالی کشور و حسابرسی افزوده است.

نصیری گفت : نظام بانکی و همچنین بانک مرکزی به عنوان حافظ دارایی مردم باید با تمام توان از اموال نقدی و غیرنقدی سپرده گذاران در نظام بانکی حفاظت و پاسداری کند.

این مدیر بانک مرکزی تاکید کرد: باید سیاست‌های آینده نگرانه را سرلوحه قرار داد تا  قبل از وقوع پیشامدهای ناخوشایند، آن را پیش‌بینی و مدیریت و خنثی کنیم.

نصیری خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی در نظارت بر بانک‌ها، تحقق اهداف بانکداری بدون ربا است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ نیز در این همایش بیان کرد: فلسفه و دلیل برگزاری چنین همایش هایی این است که مخاطبان و مردم را با خطرات فضای مجازی آشنا کنیم و تا آنجا که ممکن است این مخاطرات و تهدیدها را به حداقل برسانیم.

سرهنگ تورج کاظمی تصریح کرد: از آنجا که سیستم بانکی یکی از هدف های مهم هکرهاست، بنابراین می طلبد که کارکنان سیستم بانکی با جدیدترین شگردهای این هکرها آشنا باشند و در جهت خنثی کردن آنها اقدام کنند.

اسحاق یوسف نژاد رئیس اداره کل حقوقی و دعاوی بانک نیز اظهار کرد: یکی از نکات برجسته در برپایی چنین همایش هایی تبادل اطلاعات میان همکاران است که می تواند کمک بسیاری در جهت آگاه سازی و شفاف کردن امور کند.

نبی زاده استاد دانشگاه و نماینده قضایی اداره کل دادگستری استان مازندران نیز نکاتی را در خصوص چگونگی قراردادهای بانکی ارائه کرد و گفت: قراردادهای بانکی باید از شرایطی برخوردار باشند که بتوانند انتظارات محاکم قضایی را برآورده کنند و شک و شبهه ای در آنها نباشد.

برگزاری کارگروه های تخصصی بازرسی

در روز دوم این همایش، کارگروه های تخصصی با عناوین «بازرسان مباحث ارزی»، «سامانه بازرسی»، «سامانه سماب و زیرسیستم پایش سماب»، « نحوه تهیه و تنظیم ملاحظات و گزارش محرمانه تنظیم گزارشات تخلفاتی» و «تعیین سازوکار پیگیری نامه های مدیریت سازمان حسابرسی» با حضور معاونان مدیریت امور بازرسی و حسابرسی بانک تشکیل شد و بازرسان شرکت کننده به بحث و تبادل نظر در حوزه های مربوطه پرداختند.

در پایان این همایش نیز گزارش کارگروه ها توسط نمایندگان استان ها ارایه و جلسه پرسش و پاسخ با حضور محمد رضایی رییس اداره کل سرمایه انسانی برگزار شد.



دکتر حسین زاده: بانک ملی ایران با استراتژی مدون به سوی اهداف بلند مدت حرکت می کند

 مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر این که این بانک استراتژی مدون و تعریف شده دارد و با برنامه ریزی دقیق به سوی اهداف بلند مدت خود حرکت می کند، گفت: ارزیابی عملکرد سال گذشته بانک نشان می دهد که وضعیت ما مطلوب است و در سال جاری بهتر نیز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمد رضا حسین زاده در همایش بررسی عملکرد سال 97 و تبیین برنامه های راهبردی سال جاری بانک ملی ایران که امروز با حضور اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد برگزار شد، با تاکید بر این که تحریم های آمریکا علیه کشور و نظام بانکی آثار منفی چندانی به همراه نخواهد داشت، ادامه داد: تنها آمریکاست که ما را تحریم کرده است، در حالی که همکاری ما با سایر کشورهای دنیا ادامه دارد.

به گفته وی، عملکرد واحدهای خارجی بانک ملی ایران کاملا مطلوب است و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

حسین زاده با اشاره به این که سود و زیان همه واحدهای بانک باید در اولویت رسیدگی مسئولان باشد، ادامه داد: همه کارکنان بانک باید به سوددهی واحد خود حساس باشند و این موضوع را در اولویت امور خود قرار دهند.

مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه به محصولات منحصر به فرد این بانک در حوزه بانکداری الکترونیکی و دیجیتال مانند بام و بله اشاره و خاطرنشان کرد: این محصولات علاوه بر کاهش هزینه های بانک، می تواند سهم به سزایی در جذب مشتری داشته باشد، بنابراین جا دارد که بر روی آنها بیشتر سرمایه گذاری شود.

وی همچنین بر لزوم رعایت دقیق الزامات و قوانین مبارزه با پولشویی در این بانک تاکید کرد و گفت: بانک ملی ایران، فعالیت بین المللی دارد و خود را به رعایت همه قوانین مرتبط با این حوزه ملزم می داند.

حسین زاده به حادثه سیل رخ داده در برخی نقاط کشور در اوایل سال جاری نیز اشاره کرد و با بیان این که این بانک از همه ظرفیت خود برای کمک به حادثه دیدگان استفاده کرده است، افزود: خوشبختانه واحدهای بانک ملی ایران با تدبیر درست، خسارت وارده به اموال و اسناد موجود در شعب را به حداقل رساندند و این درس بزرگی بود که می توان در حوادث بعدی از آنها استفاده کرد.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز در این همایش با اشاره به این که بانک ما همواره در کنار دولت و مردم بوده و هست، گفت: خوشبختانه با تلاش کارکنان، شاخص های بانک به سمت مطلوب حرکت کرده است.

برات کریمی همچنین بر لزوم ادغام شعب به منظور کاهش هزینه های غیر ضروری و افزایش بهره وری تاکید کرد و گفت: توسعه سامانه های غیرحضوری بانک ملی ایران، باعث افزایش رضایت مشتریان و تسریع در عملکردها شده است.

دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز با تاکید بر لزوم احیای منابع بلوکه شده بانک و استفاده از آنها در حوزه تسهیلات دهی، گفت: افزایش اختیارات واحدها در تسهیلات دهی بدون افزایش منابع، کارایی ندارد.

محمود شایان به حادثه خیز بودن کشورمان نیز اشاره کرد و با بیان این که بانک ملی ایران همواره در حوادث طبیعی، کنار هموطنان است، گفت: بخش قابل توجهی از منابع بانک در چنین مواقعی به جهت مسئولیت اجتماعی و انسان دوستی، هزینه می شود.

عضو دیگر هیات مدیره بانک ملی ایران هم افزایش درآمدهای عملیاتی، افزایش درآمد ناشی از کارمزد، رشد منابع ارزان قیمت و فروش املاک و اموال مازاد را از الزامات سال جاری دانست.

ناصر شاهباز با بیان این که برخی بدهکاران عمده بانک در سال جاری تعیین تکلیف شدند، گفت: امیدواریم پروژه های بزرگی چون تطبیق صورت های مالی با استاندارد IFRS و نیز بودجه ریزی عملیاتی در سال جاری نهایی شوند.

در ادامه دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران هم با اشاره به الزامی شدن استفاده از رمز دوم یک بار مصرف از ابتدای خرداد ماه، بر لزوم تشریح این موضوع برای مشتریان و نیز الزام آنها به نصب اپلیکیشن 60 تاکید کرد.

مسعود خاتونی با بیان این که توسعه نظام های الکترونیکی در بانک ملی ایران با سرعت در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد سامانه های غیرمتمرکز بانک هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند.

در این همایش همچنین پانل های تخصصی با حضور معاونان مدیرعامل و مدیران امور برگزار و به سوالات حاضران پاسخ داده شد.

همچنین در پایان همایش از رئیس شعب مستقل سعدی، رئیس اداره امور شعب استان مرکزی، رئیس اداره امور شعب غرب تهران، رئیس شعبه مستقل حافظ و رئیس اداره امور شعب استان کرمانشاه که در سال گذشته عملکرد برتر داشته اند، تقدیر شد.
برچسب ها: بانک ملی