کد خبر: ۲۵۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۸

نماینده ایذه: کاری می‌کنیم که عربستان التماس کند

پس از آنکه ترامپ معافیت‌های خرید نفت از ایران را لغو کرد، برخی کشور‌های منطقه، از جمله عربستان به شدت با این موضوع همراهی کردند و حتی قول دادند تا کسری نفت بازار را جبران کرده و نفت مورد نیاز کشور‌هایی که از ایران نفت خریداری می‌کنند، تأمین کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این موضوع در مجلس شورای اسلامی با واکنش‌هایی همراه شده است و برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که این اقدام کشور‌های منطقه، در حکم جنایت علیه بشریت است و معنایی جز اعلام جنگ با ایران ندارد؛ بنابراین، ایران باید اقدام متقابل با آن‌ها انجام دهد تا این کشور‌ها را وادار کند تا از تصمیم خود منصرف شده و اگر لازم باشد، درسی هم به آن‌ها بدهند.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: این موضوع را باید در دو زمینه بررسی کرد؛ بخش نخست، مربوط به خود ما و مدیریت درونی ماست که باعث شده تا امروز تحریم‌ها اثرات بیشتری داشته باشند.
وزارت نفت و مدیران ما با عملکردی که داشتند، جاده صاف کن برای تحریم بودند. اشتباه مدیران ما این بود که صادرات ایران را تک‌محصولی نگاه داشتند. دومین ایراد هم این است که روابط تجاری خود با شرق را از بین بردند و با برقراری ارتباط با کشور‌های غربی، خریداران سنتی خود را ـ که در دوره تحریم‌های قبلی خریداران نفت ما بودند ـ از میدان به در کردند.

وی افزود: به هر حال، امریکا با ما دشمن است و می‌خواهد هر طور شده به ما ضربه بزند و تلاش خود را می‌کند که فروش نفت ایران را به صفر برساند. همچنین کشور‌هایی مانند عربستان و برخی کشور‌های عربی منطقه را که با ما خصومت دارند، با خود همراه کرده است.

عضو کمیسیون انرژی همچنین یادآور شد: اگر کشور‌هایی مانند عربستان آنقدر آزادی داشته باشند و از امنیت تولید برخوردار شوند که به راحتی نفت تولید کرده و بفروشند، می‌توانند جایگزین ایران در بازار‌های جهانی شوند. اگر ما هم نتوانیم خریداران سنتی خود را قانع کنیم که نفت خود را به آن‌ها بدهیم، این کار برای آن‌ها راحت‌تر نیز خواهد شد.
به نظر من، اگر به این سمت رفتیم که عربستان با ما این گونه دشمنی کند، چگونه می‌توانیم اجازه دهیم که عربستان راحت امنیت تولید و صادرات داشته باشد؟ قطعا ما نیز به سمتی می‌رویم که عربستان نتواند راحت این کار را داشته باشد و اگر این اتفاق رخ دهد، بازار نفت در جهان به هم خواهد ریخت و التماس خواهند کرد که نفت ما را بخرند.

وی ادامه داد: به هر حال روش‌های گوناگون وجود دارد؛ یا ما باید در این دنیا با روش‌های مسالمت آمیز و دور زدن، نفت خود را بفروشیم و یا باید به فکر راهکار دیگر باشیم. اگر عربستان بخواهد در این میان سوءاستفاده و جایگاه ایران را تصاحب کند، به معنای اعلام جنگ با ایران است.

وی همچنین افزود: هم اکنون دیگر بحث دولت‌ها و حکومت‌ها نیست و انجام این کار به معنی جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. زمانی که عده‌ای بخواهند کل بودجه یک ملت را قطع کنند تا نتواند دارو و مواد مورد نیاز خود را تأمین کنند، این یعنی جنگ و ما نیز باید اقدامات متناسب با آن انجام دهیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: چند وقت پیش، آمریکا سپاه را تحریم کرد. ما هم متقابلا مسئولان آمریکاریی را در لیست تحریم‌های خود قرار دادیم و اقدام متقابل کردیم. اینجا هم وضعیت به همین شکل خواهد بود. اگر عربستان بخواهد وارد بازی نفتی ایران شود، قطعا ما هم امنیت تولید عربستان را به هم خواهیم زد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که در این مواقع چه کار‌هایی می‌توان انجام داد، گفت: زمانی که یک دشمن بخواهد همه راهکار‌ها را به روی شما ببندد، شما هم باید از بیشترین توان خود بهره برده تا آن را شکست دهیم. درباره عربستان اگر ما یک درصد از توان خود را به کار گیریم، آن‌ها را به زانو درمی آوریم و کاری می‌کنیم که التماسمان کنند.

وی در پاسخ به این که آیا اقدامات نظامی مد نظر شماست یا نه، گفت: به هر حال، هنگامی کشوری در کشور ما خرابکاری می‌کند، ما نمی‌توانیم در برابر آن ساکت باشیم، بلکه باید در مقابل آن با ابزاری که فعلا می‌توانیم استفاده کنیم، اقدام متقابل انجام دهیم. خلاصه آنکه باید این پیام را شفاف به عربستان داد که ما تنگه هرمز را در مرحله اول نخواهیم بست و تولید را از آن‌ها خواهیم گرفت./تابناک