کد خبر: ۲۵۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۴۵

نشست پارلمانی همسایگان عراق در بغداد؛ ایران و عربستان کنار هم می‌نشینند؟

عراق در میان کشور‌های منطقه موقعیت خاصی پیدا کرده است. به گونه‌ای که با همه کشور‌ها بدون هیچ محدودیتی تعامل می‌کند. در حالی که اکثر کشور‌های عربی با دولت سوریه ارتباط رسمی ندارند، عراق با هم با دولت سوریه و هم با گروه‌های معارض، مانند کرد‌های سوریه، ارتباطاتی دارد.

عراق در میان کشور‌های منطقه موقعیت خاصی پیدا کرده است. به گونه‌ای که با همه کشور‌ها بدون هیچ محدودیتی تعامل می‌کند. در حالی که اکثر کشور‌های عربی با دولت سوریه ارتباط رسمی ندارند، عراق با هم با دولت سوریه و هم با گروه‌های معارض، مانند کرد‌های سوریه، ارتباطاتی دارد.



به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در راستای برقراری توازن در روابط خارجی عراق، امروز نشست بین المجالس کشور‌های همسایه عراق در بغداد برگزار می‌شود. در این نشست، مقامات چندین کشور متخاصم زیر یک سقف می‌نشینند.

با دعوت محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، نشست روسای مجالس کشور‌های همسایه عراق – عربستان، کویت، ایران، ترکیه، سوریه و اردن- برگزار می‌شود. حموده یوسف الصباغ، رئیس پارلمان سوریه، اولین مقامی بود که پریروز به منظور شرکت در نشست یاد شده به بغداد رفت.

در همین رابطه، محمد کربولی، نماینده پارلمان عراق و هم‌حزبی الحلبوسی، به روزنامه الشرق الاوسط گفت: «مشارکت همه کشور‌های همسایه عراق در این نشست و در چنین زمانی، پیام مهمی دارد مبنی بر اینکه عراق نقش محوری خود در حوزه‌های عربی و منطقه‌ای را بازپس می‌گیرد.»

این نخستین بار است که چنین نشستی برگزار می‌شود که در آن کشور‌هایی با سیاست‌های متناقض شرکت می‌کنند. به عنوان نمونه، ترکیه با سوریه روابط خوبی ندارد. مناسبات عربستان با سوریه و ایران و ترکیه نیز تنش‌آلود است. به گفته برخی ناظران، عراق امیدوار است که با برگزاری چنین نشستی، شکاف میان این کشور‌ها کمتر شود. خصوصا که الحلبوسی در ماه‌های گذشته به برخی از این کشور‌ها سفر کرده است.

عراق به سختی تلاش می‌کند ضمن اجتناب از ورود به محور‌های منطقه‌ای، روابطش با همه کشور‌ها را بهبود بخشد. اما تشدید تنش‌ها در منطقه در اثر اجرای تحریم‌های آمریکایی بر ایران، کار عراق را در این حوزه سخت‌تر کرده است.

محمد الحلبوسی در توئیتی پیرامون این نشست تاریخی نوشت: «عراقِ سرافراز و پرافتخار و پیروزمند در برابر تروریسم، با حضور همسایگانش در بغدادِ عربیت، اسلام و صلح، مفتخر شده است.»
 


بشیر حداد، معاون الحلبوسی، نیز اعلام کرده است که نشست بغداد راهکار و فرصت ارزشمدی برای ایجاد شراکت استراتژیک میان عراق و همسایگانش است.

عراق برای ایجاد چنین شراکتی اقدامات ملموسی انجام داده است. رهبران این کشور به چندین همسایه عراق، خصوصا ایران و عربستان، سفر کرده‌اند و توافقات سیاسی و اقتصادی زیادی با این کشور‌ها امضا کرده‌اند. آن‌ها ضمن استقبال از توسعه روابط با ایران و عربستان، تاکید می‌کنند که عراق با هیچ کشوری علیه کشور دیگری متحد نمی‌شود. بلکه مایل است با همه کشور‌ها روابط حسنه برقرار کند. عراق در میان کشور‌های منطقه موقعیت خاصی پیدا کرده است. به گونه‌ای که با همه کشور‌ها بدون هیچ محدودیتی تعامل می‌کند. در حالی که اکثر کشور‌های عربی با دولت سوریه ارتباط رسمی ندارند، عراق با هم با دولت سوریه و هم با گروه‌های معارض، مانند کرد‌های سوریه، ارتباطاتی دارد. چنین امری در روابط عراق با عربستان و ایران نیز قابل مشاهده است. ایران و عربستان در چند سال اخیر هیچگونه روابط دیپلماتیکی نداشته‌اند. اما عراق با هر دو کشور روابط نسبتا خوبی برقرار کرده است.

فرارو:حضور روسای پارلمان‌های سوریه و ترکیه در این نشست قطعی شده است. الصباغ هم اکنون در بغداد حضور دارد و مصطفی سنتاپ، رئیس پارلمان ترکیه، نیز با با صدور بیانیه‌ای، حضور خود در نشست بغداد را تایید کرده است. در این میان، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در نشست بغداد غایب خواهد بود و رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس به جای او در این نشست حضور پیدا خواهد کرد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که روسای مجالس عربستان، کویت و اردن، در این نشست مشارکت خواهند کرد. طبق گزارش‌های رسانه‌های عراقی، فقط ایران در این نشست در سطح رئیس پارلمان شرکت نمی‌کند.