کد خبر: ۲۵۶۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۴

۴۰ درصد مرگ‌ها به مشکلات قلبی مربوط است

عیسی خواهشی دبیر علمی کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلب در نشست خبری این کنگره که امروز در بیمارستان شهید مدرس برگزار شد، گفت: اولین کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلب با هدف بررسی چالش‌های مختلف عمل‌های جراحی و بیماری‌های قلبی برگزار می‌شود که در آن ابعاد و رویکرد‌هایی مختلف جراحی قلب و ارتباط آن با سایر رشته‌ها بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وی افزود: با توجه خلا بخش مشاوره‌های قلبی،‌ این کنگره با هدف رویکرد جامع مبتنی بر شواهد به منظور رفع مشکلات و چالش‌های موجود برگزار می‌شود.

دبیر علمی اولین کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلبی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار، افراد بالای ۴۵ سال که تحت عمل‌های جراحی غیر قلبی قرار می‌گیرند علی رغم پیشرفت در روش‌های جراحی و بیهوشی به ازای هر ۱۰۰ نفر، یک نفر فوت کرده و این مسئله مشاوره‌های قلبی و ارتباط آن با سایر رشته‌ها را نشان می‌دهد.

خواهشی با بیان اینکه کنگره با هدف کاهش عوارض عمل‌های جراحی قلبی سایر رشته‌های مرتبط برگزار می‌شود، افزود: ارائه مشاوره قلب و عروقی در دوران حاملگی، ارزیابی ریسک قبل از عمل جراحی، بررسی دارو‌های جدید ضد انعقاد خون، مشاوره‌های ریوی با تاکید بر آمبولی ریه و مشاوره عروق کرونر از جمله اهداف برگزاری اولین کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلبی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلبی قرار است هر ۲ سال یک بار به روز رسانی شود، اما امسال که اولین دوره این کنگره برگزار می‌شود متخصصان خارجی حضور ندارند و به دبیرخانه این کنگره ۴۰ مقاله ارسال شده که ۱۰ مقاله مورد قبول و به صورت پوستر ارائه می‌شود.

دبیر علمی اولین کنگره تازه‌های مشائوره‌های قلبی ادامه داد: امتیاز بازآموزی شرکت در کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلبی برای متخصصان قلب و شرکت‌کنندگان فوق تخصص هفت امتیاز و برای سایر رشته‌ها چهار امتیاز دارد.
خواهشی گفت: در کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلبی حوزه‌های رماتیسم، نورولوژی قلب و عروق مشاوره داده می‌شود.
عوامل اصلی بروز مشکلات قلبی و عروقی
در ادامه مراسم سعید علیپور‌پارسا دبیر اجرایی اولین کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلبی گفت: به طور کلی مشاوره برای کاهش ریسک عمل‌های جراحی بیماران و یا به تعویق انداختن جراحی‌ها به دلیل شرایط خاص بیماران است و این کنگره با هدف تعامل بیشتر بین همکاران قلب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فردی دچار تغییرات نوار قلب یا علائم بروز بیماری‌های قلبی باشد بعد از مشاوره به متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شود و افرادی در گذشته برای انجام عمل جراحی مدعی شده‌اند که دچار مشکلات قلبی هستند و عمل قلب باز بر روی آن‌ها انجام شده است.
علیپور افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین مرگ میر در نیا و کشور است به طوری که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از افراد فوت شده به دلیل عارضه‌های قلبی است.
وی گفت: در زمینه جراحی و درماند بیماری‌های قلبی و عروقی تجهیزات و روش‌های جراحی ایران همگام با کشور‌های پیشرفته است و نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور وجود ندارد.
دبیر اجرایی اولین کنگره تازه‌های مشاوره‌های قلبی افزود: برخی از اقدامات تحت پوشش بیمه قرار ندارند به همین دلیل افراد بیشتری به بخش‌های دولتی جهت انجام درمان و جراحی مراجعه می‌کنند و در نتیجه بار مالی بمارستان‌های دولتی افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: به دلیل آنکه برخی از اقدامات درمانی تحت پوشش بیمه نیستند انجام این اقدامات در مراکز درمانی دولتی کاهش پیدا می‌کند.

علیپور گفت: تغذیه ناسالم، فعالیت فیزیکی کم و علائم استرس‌زا باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی در افراد می‌شود که با یک برنامه‌ریزی مناسب و ورزش منظم، می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

وی گفت: متاسفانه به دلیل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش فشار خون در دوران بارداری پزشکان مجبور می‌وند که برای حفظ سلامت مادر دوران بارداری را تمام کنند./باشگاه خبرنگاران