کد خبر: ۲۵۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۱

بارندگی‌ها، علت عدم کاهش قیمت پیاز

قیمت پیاز از اواخر سال گذشته از میانگین قیمتی هرکیلو 3 تا 4 هزار تومان یکباره به 7 هزار تومان رسید و سپس در نخستین روزهای سال جدید تاکنون پابه‌پای قیمت مرغ با قیمت‌های 12، 13 و 15هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ همین مساله باعث شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت دهم فروردین ماه طی نامه‌ای به گمرکات کشور و به منظور مدیریت و تنظیم بازار داخلی، صادرات سیب زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین ۹۸ تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کند.

اما ممنوعیت صادرات هم نتوانست مقابل افزایش قیمت پیاز بایستد و این محصول همچنان با قیمت 12 تا 14 هزارتومان در میدان بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر عرضه می‌شود که سازمان صمت خراسان رضوی و سازمان جهادکشاورزی دو علت عمده را برای عدم کاهش قیمت پیاز عنوان کردند.

نجف‌قلی صالحی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه چرا با وجود ممنوعیت صادرات قیمت پیاز همچنان رو به افزایش است، اظهار کرد: در حال حاضر برای تولید پیاز مشکلی نداریم و تنها مشکل ما موضوع بارندگی در جیرفت است که در یک روز آفتابی شدن هوا قیمت آن در میدان بار 1500 تومان افت کرد.

وی ادامه داد: این بارندگی‌ها منجر به ایجاد گِل شده که این امر مانع از برداشت پیاز می‌شود و تا زمانی که شرایط اقلیمی تغییر پیدا نکند، وضعیت قیمت همین خواهد بود.

در ادامه علی باخرد، معاون و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه قیمت پیاز ریشه در تولید دارد، یعنی قیمت تولید آن بالاست، تصریح کرد: ما موظف هستیم که با همکاران بازرسی و حوزه اصناف نظارت کافی در این زمینه را اعمال کنیم تا تخلفی در حوزه خرده فروشی و رعایت میزان سود که توسط سازمان حمایت اعمال می‌شود، صورت نگیرد.

وی بیان کرد: پیاز از جمله اقلامی است که گرانی آن ریشه در تولید آن دارد، یعنی تولید آن گران است و کمبود آن بیشتر به چشم می‌آید، همکاران ما در حوزه جهاد کشاورزی باید ورود بیشتری به این مساله داشته باشند./ایسنا