کد خبر: ۲۵۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۲

افشاگری رویترز از تهدید موشکی هند و پاکستان

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی نوشت، تنشهای ماه گذشته میلادی بین هند و پاکستان به مرحله تهدید به حمله موشکی کشیده شده بود و مقامهای آمریکایی برای جلوگیری از تشدید هر چه بیشتر درگیری‌های دو طرف و از کنترل خارج شدن وضعیت مداخله کردند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ و به گزارش خبرگزاری رویترز با استناد به دیپلمات‌های غربی و منابع دولتی در دهلی نو، اسلام آباد و واشنگتن گزارش داد، در یک مقطع این تنشها به حدی افزایش یافت که هند تهدید به شلیک دست کم شش موشک به سمت پاکستان کرده و اسلام آباد در پاسخ گفته بود، در صورت چنین اقدامی با حمله موشکی "سه برابر بیشتر از آن" پاسخ خواهد داد.

با این حال به گفته این منابع، این تنشها از حد تهدید فراتر نرفته اما آنها اشاره‌ای به اینکه تهدیدی برای دست زدن به حملات موشکی با سلاحهای غیرمتعارف مطرح شده باشد، نکردند اما این وضعیت باعث افزایش نگرانی در میان محافل رسمی در واشنگتن، پکن و لندن شده است.

این مناقشه بعد از آن بالا گرفت که ماه گذشته میلادی جنگنده‌های هندی و پاکستانی در تاریخ ۲۷ فوریه بر فراز کشمیر درگیری پیدا کردند. این درگیری نیز یک روز بعد از آن صورت گرفت که جنگنده‌های هندی دست به حمله هوایی به یک کمپ شبه‌نظامیان در خاک پاکستان به تلافی حمله انتحاری چند روز قبل از آن از سوی گروهی موسوم به "جیش محمد" علیه یک اتوبوس نظامیان هندی در کشمیر زدند.

اسلام آباد وجود هر گونه کمپ این شبه‌نظامیان در منطقه را تکذیب و عنوان کرده که بمب‌های جنگنده‌های هند روی تپه‌های خالی منفجر شده‌اند. برای نخستین بار از زمان جنگ قبلی میان هند و پاکستان در ۱۹۷۱، اسلام آباد اقدام به سرنگونی یک جنگنده هندی و دستگیر کردن خلبانش بعد از آنکه او در منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان از هواپیمایش بیرون پرید، کرد.

یک منبع دولتی هند و یک دیپلمات غربی آگاه به گفت‌وگوها به رویترز در دهلی نو گفتند، عصر همان روز دستگیر شدن خلبان هندی، آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند از طریق یک خط تلفن امن با آسیم منیر رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان صحبت کرده تا به او هشدار دهد، هند از کمپین جدید "مبارزه با تروریسم" خود حتی بعد از دستگیری این خلبان عقب نشینی نخواهد کرد.

به گفته منبع دولتی مذکور، دووال در این گفت‌وگو به منیر گفت،جنگ هند با گروه‌های شبه‌نظامی است که آزادانه از خاک پاکستان استفاده می‌کنند و هند برای هر گونه تشدید درگیری آماده است. یک وزیر دولت پاکستان و یک دیپلمات غربی در اسلام آباد به صورت جداگانه تأیید کردند، هند مشخصاً تهدید به استفاده از شش موشک علیه اهدافی در داخل پاکستان کرده است.

آنها با این حال فاش نکردند، این تهدید از سوی چه کسی مطرح شده و دریافت کننده آن نیز چه کسی بوده اما وزیر مذکور گفت: آژانس‌های اطلاعاتی هند و پاکستان در جریان درگیری‌ با یکدیگر در ارتباط بودند و حتی همین الان نیز با یکدیگر در ارتباط هستند.

به گفته این وزیر، دولت پاکستان نیز اعلام کرد که با هر گونه حمله موشکی هند با پرتاب تعداد خیلی بیشتری از موشک‌هایش پاسخ خواهد داد.

این وزیر که نامش را فاش نکرد گفت: ما به آنها گفتیم اگر شما یک موشک شلیک کنید ما در پاسخ به آن سه موشک شلیک خواهیم کرد و هر کاری که هند انجام دهد ما با واکنش سه برابری آن را پاسخ خواهیم داد.

این در حالی است که یک مقام دولتی هند به رویترز گفت، هند اطلاعی از دادن هر گونه تهدید موشکی به پاکستان ندارد. ارتش پاکستان نیز از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده و منیر نیز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

در همین حال دیپلمات غربی در دهلی نو و مقام هندی گفتند: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در شب ۲۷ فوریه و تا نخستین ساعات 28 فوریه گفت‌وگوی تلفنی با دووال داشته و تا تنشها را فروبنشاند.

به نوشته رویترز، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که در آن زمان در شهر هانوی بوده با هر دو طرف تماس برقرار کرده تا راهی برای خروج از این بحران پیدا کند.

رابرت پالادینو معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی در پنج مارس در واشنگتن گفت: پامپئو رهبری مستقیم تعاملات دیپلماتیک را در این مناقشه برعهده داشته و نقشی اساسی در فروکاستن تنشها بین دو طرف ایفا کرده است.

در ادامه دیپلمات غربی در دهلی نو و مقامات واشنگتن گفتند، تلاش‌های آمریکا متمرکز بر آزادی سریع خلبان هندی دستگیر شده از سوی پاکستان و گرفتن تضمین از هند در خصوص عقب نشینی از تهدید به حمله موشکی بوده‌اند.

یک مقام دولت ترامپ گفت: ما تلاش فراوانی انجام دادیم تا جامعه بین المللی را در این فرآیند تشویق دو طرف به کاستن از تنشها دخیل کنیم زیرا کاملاً به اینکه چقدر این وضعیت خطرناک است پی برده بودیم./ایسنا