کد خبر: ۲۵۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۱

اکرمی: چرا دولت به انتخاب سخنگو بی‌اعتناست؟

اکرمی نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی : چرا دولت به انتخاب سخنگو بی‌اعتناست؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گفتگو با با حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه روحانیت مبارز را در ادامه می‌خوانید.

‌شما چند دوره به‌عنوان نماینده در مجلس حضور داشته‌اید. آیا پتانسیل لازم در مجلس دهم برای حل مشکلات کشور و مردم وجود دارد؟ آیا رویکردی که مجلس دهم در پیش گرفته در نهایت به سود کشور خواهد بود؟

در مرحله نخست ما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که لایحه بودجه در ابتدا توسط دولت طراحی و تدوین می‌شود و سپس مجلس آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. اعضای دولت نیز عنوان می‌کنند باید از پشت میز‌ها خارج شد و به میان مردم رفت تا مشکلات آنها را از نزدیک لمس کرد. با این وجود این مسائل تنها در مرحله حرف متوقف می‌شود و هیچ‌جنبه عملی پیدا نمی‌کند. دولت باید در خانه تکانی اهتمام جدی داشته باشد. از سوی دیگر نقدینگی سرگردانی که در جامعه وجود دارد و اتفاقا رقم قابل ملاحظه‌ای نیز است در اختیار تولید داخلی و اقتصاد کشور قرار بگیرد می‌توان به حل شدن بسیاری از مشکلات کشور امیدوار بود.

امروز دولت عنوان می‌کند که در حدود4هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که حاضر است به بخش خصوصی نیز واگذار کند. در چنین شرایطی بخش خصوصی و تعاونی باید وارد میدان شود و با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد این طرح‌های نیمه تمام را به پایان برساند. مشکلات کشور هیچ‌گاه به‌صورت فردی و توسط یک گروه حل نخواهد شد و بلکه تنها راه‌حل مشکلات کشور اراده همه قوا و نهادهای مسئول و همدلی و هم فکری دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. تا زمانی که هر کدام از نهادهای مسئول مشکلات را به گردن دیگری می‌اندازد و خود از زیر بار مسئولیت فرار می‌کند هیچ‌مشکلی حل نخواهد شد.

برخی عنوان می‌کنند قدرت و کارآیی مجلس نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. با این وجود بنده چنین اعتقادی ندارم و معتقدم نمی‌توان یک نهاد را مقصر مشکلات کشور قلمداد کرد. در شرایط کنونی در حدود هفت ماه است که دولت سخنگو ندارد و هنوز هیچ‌دلیلی برای این مساله وجود ندارد که چرا مسئولان دولت هیچ‌کسی را به‌عنوان سخنگو معرفی نمی‌کند.

این در حالی است که اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی یکی از ضروریات غیرقابل انکار دولت آقای روحانی به شمار می‌رود. این انتقادی بوده که اغلب کارشناسان نسبت به دولت عنوان کرده‌اند و لزوم اطلاع رسانی دقیق را به دولت گوشزد کرده‌اند. هنگامی که دولت سخنگو ندارد و از تیم اطلاع رسانی قوی و تاثیرگذار برخوردار نیست فرصت برای مخالفان دولت فراهم می‌شود که اقدامات دولت را تخطئه کنند و دولت را در منظر افکار عمومی ناکارآمد و ناتوان جلوه بدهند.

نکته دیگر اینکه ما برای حل مشکلات کشور باید نگاه به داخل و ضعف‌های داخلی داشته باشیم و به جای اینکه فرش قرمز را برای خارجی‌ها پهن کنیم باید برای تولید‌کنندگان داخلی فرش قرمز پهن کنیم ما باید بپذیریم که در شرایط کنونی در یک وضعیت خاص و حساس قرار داریم. پژوهشگران باید این مساله را بررسی کنند که در سال97 چه اتفاقی در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی در کشور رخ داده که یکباره وضعیت تغییر کرد؟

آیا در کشور جنگ، قطحی یا خشکسالی رخ داده که همه چیز از این رو به آن رو شد؟ دولت یازدهم با جان کندن تورم بالای کشور را یک رقمی کرد اما به یکباره مشخص نشد چه اتفاقی در کشور رخ داد که تورم به 50 یا 60‌درصد رسیده است. تنها اتفاقی که در این زمینه رخ داد این بود که آمریکا از برجام خارج شد و ترامپ ایران را تهدید و سپس تحریم کرد. با این وجود به‌نظر می‌رسد برخی از تحریم‌های ترامپ حریص شده‌اند.
*روزنامه آرمان