کد خبر: ۲۵۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۹۴

ایده‌های عجیب دولت آمریکا در جنگ توییتری علیه ایران/ از پوستر هالیودی سریال «تاج و تخت» تا پخت نان ایرانی به شکل موشک!

کمپین حداکثر فشار دولت ترامپ علیه ایران در فضای مجازی چیزی است که به گفته رسانه‌های آمریکا شکافی را در دستگاه سیاست خارجی این کشور ایجاد کرده است. به گفته دیپلمات‌های آمریکایی، حملات توییتری مقامات دولت به ایران چیزی جز تضعیف سیاست خارجی و رویکردی احمقانه نیست.

کمپین حداکثر فشار دولت ترامپ علیه ایران در فضای مجازی چیزی است که به گفته رسانه‌های آمریکا شکافی را در دستگاه سیاست خارجی این کشور ایجاد کرده است. به گفته دیپلمات‌های آمریکایی، حملات توییتری مقامات دولت به ایران چیزی جز تضعیف سیاست خارجی و رویکردی احمقانه نیست.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ زمانی که پوستر هالیوودی با سبک گیم آو ترونز در ماه نوامبر با شعار «تحریم‌ها در راه است» خطاب به ایران در توییتر رییس جمهور منتشر شد، وزارت خارجه آمریکا جا خورد.

این توییت پیشنهاد برخی کارکتان وزارت خارجه بود، اما بسیاری از دیپلمات‌ها با این ایده مخالف بودند.

برخی رسانه‌های آمریکایی خبر داده اند که با ادامه لفاظی‌ها علیه تهران، میان دیپلمات‌های وزارت خارجه و مقامات سیاسی که خواستار ادامه اعمال فشار به ایران بودند و افرادی که معتقدند این استراتژی غیر سازنده و بی مصرف است به نوعی شکاف ایجاد شده است.

استفاده از یک پلتفورم دیجیتال برای محکوم کردن ایران به بخشی از ویژگی‌های شخصیتی سیاست دولت ترامپ در قبال ایران تبدیل شده است.

چند هفته پیش یکی از مقامات سیاسی وزارت خارجه در توییت خود از یک گیف استفاده کرد تا محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را دروغگو خطاب کند؛ جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ در ویدئویی که در صفحه رسمی وزارت خارجه آمریکا در توییتر منتشر شد در چهلمین سالگرد انقلاب ایران بیانیه‌ای را قرائت کرد و یک مقام ارشد دیگر روبه روی سفارت ایران ویدئویی را درباره وضعیت سفارت این کشور در واشنگتن بعد از ۴۰ سال ضبط کرد که در صفحه وزارت خارجه آمریکا در توییتر برای اولین بار منتشر شد.

توییت «تحریم‌ها در راه است» ترامپ توجه همه جهان را به خود جلب کرد و به سرخط اخبار تبدیل شد. رییس جمهور آمریکا این پوستر را روی میز خود در اولین نشست کابینه بعد از سال جدید گذاشته بود.

دیپلمات‌های آمریکا ایده انتشار چنین پوستری را پیش‌تر از سران سیاسی وزارت خارجه شنیده بودند. آن‌ها مدعی شده بودند که قرار است کاری کنند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران که چند ماه بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال می‌شد توجه همه مردم جهان را به خود جلب کند. در ابتدا مقامات با این طرح مخالفت کرده و گفته بودند که جدیت سیاست آن‌ها را زیر سوال میبرد.

این پوستر از نظر یکی از دیپلمات‌های آمریکایی که با سی ان ان گفتگو کرده یک طرح احمقانه در مقایسه با همه طرح‌های دیگر بوده است.

با این وجود مقامات سیاسی این وزارتخانه طرح پوستر را برای کاخ سفید فرستاده اند. این طرح به ترامپ رسید و او عاشق آن شد.

پوستر گیم آف ترونز، میان دیپلمات‌های وزارت خارجه شکاف ایجاد کرده است. از نظر دولت ترامپ انتشار پوستر کار خلاقاته و موفقی بوده چرا که در زمان انتخابات میان دوره‌ای اتفاق افتاد و برای مصرف داخلی اقدام به جایی بود.

یکی از کارکنان وزارت خارجه در این باره به سی ان ان گفته: مشکل ما این نیست که این طرح موثر بوده یا نه بلکه مشکل اینحاست که چنین طرحی در بلند مدت به سیاست ما ضربه خواهد زد. ما میخواهیم فشار را بر ایران بیشتر کنیم تا به یک توافق جامع دست پیدا کنیم. این ایده‌ها به نظر برای مصرف داخلی است و قرار نیست نتیجه‌ای در سیاست ما در قبال ایران داشته باشد.
 
یکی سخنگو‌های وزارت خارجه امریکا از طرح دولت در قبال ایران در شبکه‌های اجتماعی دفاع کرده و گفته این طرح در راستای استراتژی کلی دولت در قبال ایران یعنی اعمال حداکثر فشار بر رژیم ایران با هدف تغییر رقتار آنهاست.

دولت ترامپ تاکید دارد که استفاده از فضای مجازی برای دسترسی به مردم ایران ضروری است. ویدئوی بریان هوک مقابل سفارت ایران بیش از ۱۳۰ هزار بار در عرض ۴۸ ساعت دیده شد.

مسیر‌های دیگری در فضای مجازی علیه ایران توسط دولت آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. سی ان ان از برخی از این روش‌ها پرده برداشته و نوشت: در آستانه نشست ضد ایرانی ورشو هشتگ «ما از نشست ورشو حمایت میکنیم» مورد استفاده قرار گرفت. برخی مطالعات نشان میدهد این هشتگ توسط ربات‌ها به هشتگ ترند در ایران تبدیل شده بود.

بر اساس گزارش سی ان ان، مقامات وزارت خارجه آمریکا مدعی بودند که این اتفاق بدون دخالت ربات‌ها رخ داده و به طور کامل توسط مردمی که در توییتر فعالند ترند شده و نشان میدهد مردم ایران از رویکرد دولت ترامپ حمایت میکنند.
اما این استراتژی فضای مجازی دولت ترامپ متحدان آمریکا را نیز گیج کرده است.

مدلی که دولت در فیس بوک برای انتشار پست‌های ضد ایرانی استفاده میکند یکی دیگر از خروج وزارت خارجه آمریکا از چارچوب‌های سنتی استفاده از فضای مجازی در دولت است. دولت ترامپ بیانیه‌هایی را درباره تحریم‌های ایران در صفحه فیس بوک رسمی خود و سفارت خانه‌های آمریکاد ر. سراسر جهان در ماه نوامبر منتشر کرد. صفحه‌های فیس بوک به طور تاریخی برای برنامه‌های آموزشی دولت در کشور و اطلاع رسانی درباره همایش‌های فرهنگی در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد، ولی این بار برای اعلام تحریم‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

سال گذشته یکی از مقامات سیاسی آمریکا در جلسه میز ایران ایده یافتن یک نانوایی ایرانی در واشنگتن را داد که در آن نان‌هایی به شکل راکت بپزند و این نان‌ها را همزمان با یکی از رزمایش‌های موشکی ایران به سراسر کشور ارسال کنند. این ایده قبل از اینکه به نتیجه برسد رد شد، اما دیپلمات‌های وزارت خارجه به سی ان ان گفته اند آن‌ها مجبورند دائما ایده‌هایی شبیه به این خنثی کنند.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه که در توییتر خود گیف محمد جواد ظریف را منتشر کرده بود در توضیح نوشته بود: از کجا بفهمیم ظریف دروغ میگوید؟ از آن جایی که دهانش تکان میخورد.


 
جان کربی مشاور سابق امنیتی در وزارت خارجه دوران اوباما با دیدن توییت این مقام آمریکایی شوکه شده و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای رساندن پیام‌های بامزه، دیپلماسی آمریکا را تضعیف کرده و در دوران اوباما به هیچ وچه قابل قبول نبود.

او گفته: اگر من برای مثال در دوران اوباما چیزی شبیه به این را در شبکه اجتماعی خودم منتشر میکردم، جان کری بی شک خشمگین میشد. شاید من در معرض اخراج قرار میگرفتم.

خودوروکوسکی از این توییت خود دفاع کرده و به سی ان ان گفته: اکانت من یک اکانت شخصی است و میتواند ایده‌های شخصی خودم را در آن منتشر کرنم و هیچ ارتباطی به اخبار دولتی و رسمی ندارد. اما هم راستایی توییت‌های من با سیاست کلی در قبال ایران الزامی است. این کار من به طور کامل در راستای سیاست حداکثر فشار علیه ایران بود.