کد خبر: ۲۳۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۳۳

حقایق جالب در مورد موزه لوور

یکی از موزه‌هایی که دیدن آن آرزوی هر گردشگری است موزه‌ی لوور است که بسیاری از حقایق جالب در مورد آن هنوز از دید همگان به دور مانده است.
 موزه‌ی لوور فرانسه یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار فرانسه است که سالانه بیش از ۹٫۳ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند. علت محبوبیت این موزه، وجود بیش از ۳۸۰۰۰ اثر ماندگار هنرمندان و همین‌طور عتیقه‌های ارزشمند قدیمی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گستردگی آثار موزه از نظر تنوع و همین‌طور قدمت که از آثار قرن شش قبل از میلاد مسیح تا به قرن نوزدهم میلادی را شامل می‌شود، یکی دیگر از نقاط قوت این موزه به شمار می‌آید.

موزه لوور بزرگ‌ترین موزه جهان

این موزه به قدری بزرگ است که برای هیچ شخصی مقدور نخواهد بود که در یک روز از تمام آثار موزه دیدن کند. اگر حدود صد روز برای موزه وقت بگذارید، خواهید توانست که تمام آثار را ببینید که برای اکثر افراد مقدور نخواهد بود، بنابراین لازم است که برای هر اثر حدود سی ثانیه زمان بگذارید، زیرا که این موزه بیش از ۳۸۰۰۰ آثار دیدنی را در خود جای داده و البته باید به این نکته اشاره کرد که بازدید از بعضی آثار برای عموم آزاد نیست.

موزه‌ی لوور از طرفی محدود به موزه‌ ملی اوژن دولاکروا (Musée National Eugene-Delacroix) و از روبه‌رو به باغ‌های تویلری (Tulleries Gardens) که قدیمی‌ترین پارک پاریس است، محدود شده است.

موزه‌ی لوور به قدری محبوب است که روزانه حدود ۱۵۰۰۰ نفر از آن دیدن می‌کنند که حدود هفتاد درصد آن را گردشگران تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، موزه‌ی لوور به تنهایی سبب جذب ۹٫۳ میلیون گردشگر به فرانسه شد که این نرخ به‌عنوان بالاترین رکورد موزه ثبت شده است.

گذشته‌ی موزه‌ی لوور

موزه‌ی لوور در حقیقت موزه نبود، بلکه قلعه‌ای بود که در سال ۱۱۹۰ میلادی ساخته شد. این قلعه بعدا تبدیل به قصر سلطنتی شد. در سال ۱۷۹۳ میلادی، خانواده‌ی سلطنتی فرانسه به کاخ ورسای نقل مکان کردند و موزه‌ی لوور برای بازدید عموم آزاد شد که در آن زمان فقط ۵۳۷ تابلوی نقاشی داشت.

ناپلون

ناپلئون نام این موزه را به موزه‌ی ناپلئون تغییر داد و ۵۰۰۰ اثر هنری را به آن اضافه کرد. این آثار هنری بعد از شکست نظامی‌ها به صاحبان‌شان بازگردانده شد. در این زمان بود که ناپلئون تابلوی مونا لیزا را در اتاق شخصی خود آویزان کرده بود.

مونا لیزا

بدون شک تابلوی مونا لیزای داوینچی معروف‌ترین تابلوی جهان است و بسیاری از گردشگران به موزه‌ی لوور می‌روند تا فقط بتوانند به این تابلو نظری بیندازند. موردی که اکثر مردم نمی‌دانند، مربوط به اندازه‌ی تابلوی مونا لیزا است که از اندازه‌ای که در عکس‌ها دیده‌اید، کوچک‌تر است. اندازه‌ی واقعی این تابلو ۵۳ در ۷۷ سانتی‌متر است که کمی بزرگ‌تر از یک کاغذ A2 است.

این تابلو محافظ شخصی خود را دارد و با شیشه‌ای ضد گلوله‌ای نیز از آن محافظت می‌شود، با این وجود در سال ۱۹۱۱ میلادی دزدیده شد و برای دو سال ناپدید شده بود.

هویت مونا لیزا معلوم نیست و کسی نمی‌داند علت لبخند عجیب او چیست. بسیاری اعتقاد دارند که او همسر فرانسسکو دل ژیکوندو (Francesco del Giocondo) که نام ایتالیایی او لیزا ژیکوندا (Lisa Gioconda) بود، است. بعضی دیگر هم براین باور هستند که این تابلو درواقع پورتره‌ای از خود داوینچی و تصور او از خودش است.

گالری‌های موزه‌ی لوور

گالری‌های موزه‌ی لوور بسیار وسیع هستند و مساحتی حدود ۶۰ هزار مترمربع دارند. هر گالری شامل حدود ۷۵۰۰ تابلوی نقاشی است که ۶۶ درصد آن‌ها توسط هنرمندان فرانسوی کشیده شده است. گالری‌ها به هشت قسمت متفاوت تقسیم شده‌اند:

    عتیقه‌های شرقی
    عتیقه‌های مصری
    عتیقه‌های یونانی، رومانی و اتریشی
    هنر اسلامی
    مجسمه‌ها
    هنر اشیای دکوری
    نقاشی‌ها
    نقش‌های چاپی

یکی از نقاشی‌های معروف این موزه، آزادی رهبر مردم (Liberty Leading the People)، اثر اوژن دولاکروا (Eugene Delacroix) است. تابلو مربوط به انقلاب سال ۱۸۳۰ میلادی است و یک تابلوی سیاسی است. دلکرویکس تصویر خود را هم در این تابلو نقاشی کرده است. شخصی که در سمت چپ تابلو کلاهی به سر دارد، خود دلکرویکس است.

موزه‌ی لوور و نازی‌ها

همان‌طور که اشاره شد، این مکان در گذشته موزه نبوده است و نازی‌ها از این محل به‌عنوان انباری برای مخفی کردن آثار دزدی در طول جنگ جهانی دوم استفاده می‌کردند.

بلفگور (Belphegor)، ارواح موزه‌ی لوور

از آنجایی که این موزه از سال ۱۱۹۰ میلادی پا برجا است، پس منطقی است که توسط ارواح تسخیر شده باشد. شایعه‌هایی در مورد تسخیر این موزه توسط روح مادری به نام بلفگور وجود دارد. همین‌طور تعدای باور دارند که باغ تویلری هم توسط روح مردی قرمزپوش تسخیر شده است.

هرم شیشه‌ای موزه‌ی لوور

هرم شیشه‌ای موزه‌ی لوور در سال ۱۹۸۲ میلادی به ارتفاع ۲۱ متر ساخته شد. این اثر از شیشه و فلز ساخته شده و به یکی از بناهای برجسته‌ی پاریس تبدیل شده است. نصب این بنا سبب به وجود آمدن تناقضی ش، زیرا که معمار این بنا، پی (I.M. Pei) اولین معمار غیرفرانسوی بود که در موزه‌ی لوور کار کرده بود.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که این هرم یکی از چهار هرم موجود در این مکان است که البته سه هرم دیگر کوچک‌تر هستند.
خیابان تاریخی

خیابانی ۵ کیلومتری از مرکز پاریس به سمت شرق ادامه دارد که پر از آثار تاریخی است. موزه‌ی لوور در شروع این خیابان و نزدیک به طاق پیروزی، طاق دفانس و ابلیسک میدان کنکورد است.
موزه‌ی لوور دوم در امارات

در جهان دو موزه‌ی لوور وجود دارد. دومین موزه‌ی لوور در ابوظبی افتتاح شده که اولین موزه‌ی بین‌المللی در جهان عرب است. اگر به دنبال موزه‌ای هستید که از نظر آثار تاریخی و فرهنگی غنی باشد، حتما از موزه‌ی لوور در پاریس دیدن کنید.