کد خبر: ۲۲۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۵۶

اقتصاد متزلزل ونزوئلا و فرار مردم/ حذف ۵ صفر از پول ملی و افزایش ۳۵ برابری دستمزد‌ها/ اسکناس‌های ونزوئلا چقدر ارزش داشت؟

بزرگترین اسکناس ونزئلا ۵۰۰ بولیوار خواهد بود و اسکناس‌های جدیدی نیز وارد بازار می شوند و اسکناس های قدیمی تنها برای مدتی معتبر خواهند بود.


بزرگترین اسکناس ونزئلا ۵۰۰ بولیوار خواهد بود و اسکناس‌های جدیدی نیز وارد بازار می شوند و اسکناس های قدیمی تنها برای مدتی معتبر خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ از جمله دیگر اقدامات آقای مادورو افزایش ۳۵۰۰ درصدی حداقل دستمزدهاست. اقدامی که برخی از اقتصاددانان آنرا باعث افزایش بیشتر تورم ارزیابی می کنند.

بر اساس مطالعه جدیدی که از سوی پارلمان ونزوئلا صورت گرفته قیمت ها بطور متوسط هر ۲۶ روز در این کشور دوبرابر شده‌ است.

برنامه اصلاحات اقتصادی ونزوئلا پس از آن رونمایی شد که صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرد تورم ونزوئلا در سال جاری می تواند به یک میلیون درصد برسد. ونزوئلا گرفتار شرایط ابرتورمی است و میزان تورم سالیانه محاسبه شده در ماه ژوئیه ۸۰ هزار درصد اعلام شده است.

اقتصاددانان هشدار دارند که برنامه اصلاحی جدید ونزوئلا می تواند شرایط را بدتر از وضعیت کنونی کند. برخی از اقتصاددانان قیمت یک فنجان قهوه همراه با شیر را بعنوان شاخص تورم در ونزوئلا در نظر گرفته اند که در تاریخ ۳۱ ژوئیه نسبت به ۵ هفته پیش از آن دوبرابر شده است.

دولت چپگرای مادورو امیدوار است که برنامه اصلاحی جدید نه تنها بتواند تورم را در کشور کاهش دهد بلکه به آنچه کاراکاس «جنگ اقتصادی» از سوی «نیروهای امپریالیستی» می نامد نیز پایان دهد.

شرایط وخیم اقتصادی در ونزوئلا باعث شده است که صدها هزار نفر از شهروندان ونزوئلایی به کشورهای همسایه از جمله برزیل، کلمبیا و اکوادور پناه ببرند.

اسکناس‌های کهنه ونزوئلا چقدر می‌ارزند؟

مردم ونزوئلا با سرگشتگی راهی فروشگاه‌ها می‌شوند تا با آخرین اسکناس‌های کهنه خود مایحتاج روزانه‌شان را تهیه کنند.

اسکناس‌های تازه ونزوئلا با حذف ۵ صفر از دیروز دوشنبه وارد بازار این کشور شد و اسکناس‌های قدیمی از این پس تنها برای مدتی اعتبار دارند.


کارلوس گارسیا راولینگز عکاس خبرگزاری رویترز در کاراکاس شیوه جالبی یافته است تا ارزش اسکناس‌های کهنه ونزوئلا را در مقایسه با بهای کالاهای اساسی در این کشور نشان دهد.

شماری از عکس‌های وی را در زیر می‌بینید.

برای خرید یک دستمال توالت ۲/۶ میلیون بولیواری (معادل ۰/۳۵ یورو) آماده باشید.

خرید یک مرغ ۲/۴ کیلویی حدود ۱۴/۶ میلیون بولیوار (۱/۹۴ یورو) خرج روی دستتان می‌گذارد.



یک کیلو هویج برایتان ۳ میلیون بولیوار (۰/۴۰ یورو) آب می‌خورد.

برنج معمولی را هم می‌توانید کیلویی ۲/۵ میلیون بولیوار (۰/۳۳ یورو) ابتیاع کنید.

گوجه فرنگی‌های خوش‌رنگ کاراکاس ۵ میلیون بولیوار ناقابل (۰/۶۶ یورو) قیمت گذاری شده‌اند.



رانندگان ونزوئلایی به سوی پمپ بنزین‌ها می‌شتابند تا پیش از رسیدن اسکناس‌های تازه باک‌ ماشین‌هایشان را پر کنند. نیکولاس مادورو در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد بهای بنزین باید افزایش پیدا کند.

بنزین در ونزوئلا از همه‌جای جهان ارزانتر است و دولت سنگین‌ترین یارانه ممکن را برای آن می‌پردازد، به شکلی که هر ۱۰ هزار لیتر بنزین به قیمت باورنکردنی یک سنت (یک صدم دلار) فروخته می‌شود.

تصویری از اسکناسهای تازه ونزوئلا که با حذف پنج صفر وارد بازار این کشور شده‌اند. عکس از رویترز

بر اساس مطالعه جدیدی که از سوی پارلمان ونزوئلا صورت گرفته قیمت‌ها بطور متوسط هر ۲۶ روز در این کشور دوبرابر شده‌ است.

دولت چپگرای آقای مادورو که دوشنبه را تعطیلی ملی اعلام کرد امیدوار است که برنامه اصلاحی جدید نه‌تنها بتواند تورم این کشور را کاهش دهد بلکه به آنچه کاراکاس «جنگ اقتصادی» از سوی «نیروهای امپریالیستی» می نامد نیز پایان دهد.
/یورونیوز