کد خبر: ۲۲۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۲۲

اگر شب ها زیاد بیدار می مانید این نکات را رعایت کنید

تغییر شیفت کاری و بیدار ماندن های شبانه سبب بروز اختلالاتی در عملکردهای مختلف بدن می شود که به خصوص با تغییرات سیستم گوارش و اشتها همراه است و معمولا اضافه وزن را در پی دارد .

شب بیداری

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حتی اگر تمام شب بیدار هستید و در عوض بیشتر ساعات روز را می خوابید، باز هم ۳ وعده غذای اصلی را میل کنید تا متابولیسم اصلی بدنتان را حفظ کنید و جلوی اضافه وزن احتمالی را بگیرید. حتما پیش از رفتن به محل کار غذایتان را در کمال آرامش میل کنید تا انرژی مورد نیاز بدنتان تامین و مانع از خستگی و تمایل به ریزه خوری شود.

آشپزی
معمولا زمانی که پس از بیدار ماندن شبانه و خستگی به منزل باز می گردید دیگر حوصله ای برای تهیه غذا ندارید و این مساله مهم ترین عامل مصرف غذاهای آماده و فست فودهاست. بنابراین، پیش از آنکه به محل کارتان بروید غذا را آماده کنید و در یخچال بگذارید تا روز بعد برای ناهار فقط لازم باشد آن را گرم کنید. یادتان باشد آشپزی سالم در منزل همیشه نیازمند صرف وقت طولانی نیست و بسیاری از غذاهای مفید طی یک ساعت آماده می شوند. خورش هایی که باید مدت طولانی تری بپزند را روزهای تعطیل بپزید و در ظروف مناسب فریزر منجمد کنید تا همیشه از برنامه غذایی سالم بهره مند شوید. در مورد میان وعده هایی که دوست دارید در محل کار میل کنید نیز برنامه ریزی داشته باشید و همراه خود ببرید تا برای رفع گرسنگی مجبور به خرید شکلات، بیسکویت، آبمیوه های صنعتی و … نشوید.

میان وعده سالم
بعضی افراد به دلیل خستگی و کم خوابی اشتهایی به غذا ندارند. اگر شما هم جزو این گروه هستید، به جای مجبور کردن خود به صرف غذای سنگین، چند وعده سبک و مغذی داشته باشید. البته باید از مصرف تنقلات مختلف مانند شکلات، بیسکویت و… پرهیز کرد زیرا گرچه ممکن است به طور موقت سبب هوشیاری و سیری شوند، اما به دلیل ترشح انسولین زیاد، هیپوگلیسمی افت قند خون را در پی دارند که دقایقی پس از مصرف باعث خستگی خواهد شد. به علاوه، این ریزه خوری های شبانه سبب اضافه وزن می شود زیرا ساعاتی است که بدن کالری های با منشاء نشاسته را ذخیره می کند. همچنین کمک گرفتن ازخوراکی های شیرین برای مقابله با احساس خواب آلودگی زمینه ابتلا به دیابت را آسان می کند. میوه تازه یا کمپوت و لبنیات کم چرب به عنوان میان وعده حدود ساعت ۳ صبح توصیه می شود که این بار هم پروتئین ها می توانند در حفظ تمرکز و توجه کمک کننده باشند.

کم خوابی
گروهی از شاغلان شیفت شب پس از بازگشت به منزل به راحتی می خوابند و کم خوابی شبانه را جبران می کنند، اما بیشتر همکاران آنها به خوبی نمی توانند در طول روز بخوابند و گاهی در شبانه روز کمتر از ۶ ساعت را استراحت کرده اند.کم خوابی یکی از مهم ترین علل زمینه ساز چاقی است زیرا احساس خستگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود و فرد را دائم به ریزه خوری وامی دارد. برای درمان طبیعی کم خوابی می توانید با پزشک خود هم مشورت کنید.

پیاده روی
گرچه ورزش به رغم خستگی و بی خوابی شبانه مشکل به نظر می رسد، اما اگر خواهان حفظ تناسب اندام هستید حتما زمانی را در روز یا حداقل هفته برای ورزش و تحرک جسمانی در نظر بگیرید. بعضی افراد زمان بازگشت به منزل را برای پیاده روی مغتنم می دانند و معتقدند خواب بهتری نیز خواهند داشت. می توانید ساعات مختلف روز را برای این منظور انتخاب کنید و هر کدام که با شرایط شما سازگاری بهتری داشت در برنامه خود بگنجانید. بهتر است چنین برنامه ای را با همکاران تان داشته باشید زیرا همراهی در ورزش معمولا انگیزه را بیشتر می کند.

نوشیدن آب
بهترین نوشیدنی برای تناسب اندام و لاغری، آب است زیرا هیچ کالری ای ندارد و به علاوه تاثیر ضد گرسنگی طبیعی دارد که مانع از ریزه خوری و غذا خوردن در حجم زیاد می شود. قهوه، نوشیدنی های شیرین و گازدار و آبمیوه های صنعتی علاوه بر کالری و قند بالا عامل اضافه وزن به دلیل وجود ترکیبات محرک از جمله کافئین هستند و بر کیفیت خواب نیز تاثیر می گذارند.