کد خبر: ۲۲۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۹

همه واکنش‌ها به پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا

طی روزهای گذشته انتشار نامه‌ 100 فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مسئولان عالی‌رتبه نظام برای مذاکره مستقیم با دولت آمریکا در جهت حل مساله برجام واکنش های بسیاری را در بین اهالی رسانه، نخبگان و جریانات سیاسی در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ امروز غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در گفتگو با «فارس» با اشاره به نامه منتشر شده با امضای وی و تعدادی از اصلاح‌طلبان گفت: من چنین نامه‌ای را ننوشته‌ام چه کسی امضای من را پای این نامه گذاشته است؟ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مصاحبه اخیر خود در مورد این نامه‌نگاری اظهار داشت: از من در مورد نگارش نامه در خصوص مذاکره با آمریکا نظرخواهی شد. من گفتم که آمریکا حتما باید تعهد و تضمین به دولت ایران بدهد که دیگر کارهای آقای ترامپ تکرار نشود و با این قید و شرط مذاکره با آمریکا انجام شود.

«مهر» به نقل از علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل درباره درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا نوشت: مذاکره با شخصی که به هیچ یک از توافق‌نامه‌های بین‌المللی پایبند نیست، معنایی جز تسلیم ندارد. وی خاطر نشان کرد: ملت ایران به این افراد وکالت نداده که تسلیم نامه تنظیم کنند و ملت ایران با استقلال خود، عزتش را به دست آورده است. افرادی که این تسلیم نامه را امضاء کرده اند باید بدانند که دیر یا زود باید آمریکا با ذلت از منطقه خارج شود چرا که خط جبهه مقاومت پیروزی پشت پیروزی دارد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی نوه امام‌خمینی(ره)  درباره نامه شماری از فعالان سیاسی در خصوص ضرورت مذاکره با آمریکا به «تسنیم» گفت: بدون شک در هوش سیاسی نویسندگان این نامه باید تردید کرد؛ چرا که پیشنهاد مذاکره با دولتی که شدیدترین تهدیدات و بی‌ادبانه‌ترین رفتارها را با تمام دولت‌ها و ملت‌های جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند، پیش از هر موضوعی زیر پا گذاشتن عزت ملی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا در اظهارنظری اعلام کرد: نامه به سران نظام برای مذاکره مستقیم با آمریکا عجولانه و اشتباه بود و من مخالف این اقدام هستم.

مصطفي تاجزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب و معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در گفتگو با روزنامه اعتماد درباره نامه اخیر برخی اصلاح طلبان اینگونه اظهارنظر کرد: با يك ديپلماسي تهاجمي ترامپ را در يك دوراهي قرار دهيم با اين راهبرد كه اگر ترامپ حاضر باشد همان روشي را كه در كره شمالي دنبال كرد، درباره ايران نيز پي بگيرد، جمهوري اسلامي نيز حاضر به مذاكره دو جانبه مستقيم و استراتژيك با امريكا است.

«ایرنا» هم به نقل از عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که مذاکره کره شمالی و آمریکا را 'شوی سیاسی' خوانده است، درباره شبیه‌سازی آن به مذاکره ایران و آمریکا نوشته است: در شرایط کنونی که ترامپ برخلاف منطق از برجام خارج شد، عملا راه گفت‌وگو را بسته است.

حسین شریعتمداری هم در یادداشتی در روزنامه کیهان به بیانیه جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب به مقامات عالی نظام درباره مذاکره مستقیم با آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: محتوای بیانیه و شرایط زمانی صدور آن در کنار هویت امضاء‌کنندگان به وضوح حکایت از آن دارد که دیکته‌کنندگان بیانیه از بی‌اهمیت بودن آن در تصمیم‌سازی نظام با‌خبر بوده‌اند و به خوبی می‌دانسته‌اند «جایی که عقاب پر بریزد / از پشه لاغری چه خیزد»؟!