کد خبر: ۲۲۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۱۷

گوشت قرمز را فقط با این شرط بخرید

مدیر جهاد کشاورزی نمین از مردم خواست گوشت قرمز مورد نیاز خود را فقط از فروشگاههای مجاز و معتبر با مهر دامپزشکی خریداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد حسنی روز سه شنبه به برگزاری کارگاه های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو برای اولین بار در نمین اشاره کرد و افزود: این کارگاه های آموزشی با هدف ارتقای آگاهی افراد در معرض خطر و نیز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام در مراکز جهاد کشاورزی حومه نمین و ویلکیج برگزار شد.

وی گفت: ارائه آموزش به مردم برای بیان اهمیت، خطرها و راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو و روش های خود مراقبتی و بهداشتی از این بیماری مهلک ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: سم پاشی بموقع جایگاه دام ، کنترل کنه و حشرات و رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی در پیشگیری از انتقال این بیماری حائز اهمیت است که باید مد نظر دامداران ، قصابان و مردم قرار بگیرد.

بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است و در آسیا ، اروپا و آفریقا وجود دارد و از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزیدن کنه هیالوما ، ترشحات و خون دام آلوده ، لاشه‌ های دام ذبح ‌شده و له کردن کنه‌ آلوده به انسان‌ منتقل می‌شود.

این بیماری در حیوانات اهلی علایم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در طی ذبح حیوان آلوده بدنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان و خون وجود دارد.

دوره کمون بیماری معمولا 1 تا 3 روز است و حداکثر به 9 روز می رسد، شروع علایم بیماری ناگهانی و بیمار دچار سردرد شدید ، تب ، لرز ، درد عضلانی ، گیجی ، درد و سفتی گردن، ترس از نور و خونریزی در مخاط ها دیده می شود.

طبق آمارها با توجه به اینکه درصد مرگ و میر مبتلایان در مناطق آلوده در سال های اخیر کاهش معنی داری داشته، به نظر می رسد اقدام های پیشگیرانه در خصوص شناسایی بموقع و درمان مناسب و سریع موارد انسانی بسیار موثر بوده و کاهش موارد انسانی در مقایسه با سال 1391 و سالهای قبل از آن، مبین نقش آموزش و اقدامات دامپزشکی در کانون های گزارش شده است.

برای کنترل بیماری گروه های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه ها، قصابان، کشاورزان و به ویژه روستاییان و عشایر که به نحوی از امحای دام سر و کار دارند، باید در موقع کشتار از وسایل حفاظت فردی از جمله لباس های مخصوص، دستکش، چکمه و عینک استفاده کنند.