کد خبر: ۲۱۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۸

مکرون می‌تواند برجام را از نابودی نجات دهد؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار است حدودا 20 روز دیگر در تاریخ 12 می در مورد برجام تصمیم گیری کند. گزارش ها و پیش بینی ها حاکی از آن است که ترامپ قرار نیست تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند که این مسئله به خودی خود به معنای خروج آمریکا از برجام و احتمالا نابودی آن است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در همین رابطه، تروئیکای اروپایی تلاش فزاینده ای را برای متقاعد کردن ترامپ جهت ماندن در برجام در پیش گرفته اند. کشورهای اروپایی تلاش دارند تا تضمین هایی که ترامپ می خواهد تا به موجب آن از توافق هسته ای خارج نشود را به او بدهند و در همین راستا درصدد اعمال تحریم هایی علیه ایران برای راضی کردن او هستند.

در همین رابطه یک مقام عالی رتبه در دولت امریکا روز جمعه گفت که ترامپ و مکرون روز سه شنبه درباره برنامه هسته ای ایران در کاخ سفید گفت وگو خواهند کرد؛ با وجود این که گفت و گوهای کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی های امریکا بر سر توافق هسته ای منعقد شده در سال 2015 «هنوز به نتیجه نرسیده است.»

این مقام عالی رتبه که نامی از او به میان نیامده است، همچنین گفت که ترامپ قضیایای دیگری را نیز با مکرون به بحث خواهد نشست از جمله موضوع حمله نظامی مشترک امریکا و فرانسه به سوریه که ابتدای ماه جاری به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به منطقه ای در نزدیکی دمشق انجام شد.

در این راستا، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در مطلبی تحت عنوان «ایا مکرون می تواند در دیدار با ترامپ برجام را نجات دهد؟»، نوشت که دیدار مکرون با ترامپ در روز سه شنبه می تواند تکلیف نهایی برجام را روشن کند.

دیلی میل در ادامه نوشت: مکرون مامور شده توافق رو نجات دهد؛ او تنها کسی هست که می تواند این‌ ماموریت غیر ممکن را ممکن کند، به این دلیل که از بین متحدان اروپایی امریکا، او در حال حاضر بهترین روابط را با ترامپ دارد. او تاکنون با ترامپ برای فشار بر برنامه موشکی ایران و حمله به سوریه همراه بوده و اکنون انتظار دارد رئیس جمهور آمریکا خواسته او برای حفظ توافق هسته ای را برآورده کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی به قلم «راجر کوهن» در این باره نوشت: «اگر مکرون نتواند جلوی ترامپ را بگیرد که درباره ایران دست به بدترین کار نزند و در تاریخ ۱۲ مه توافق هسته ای ایران را نابود نکند و تعلیق تحریم های ایران را تمدید نکند؛ در آن صورت هر اتفاقی امکان دارد بیفتد. توافق هسته ای دارد خوب کار می کند. فرانسه هم مصمم است هرطور شده آن را حفظ کند».

همچنین در این دیدار احتمالا مکرون پیشنهاداتی را به منظور راضی نگه داشتن ترامپ به ویژه در زمینه مقابله با ایران ارائه خواهد داد.

آسوشیتدپرس نیز در این باره نوشت: «مذاکره‌کنندگان اروپایی برای چهارمین بار دیدار کردند و به پیشرفت‌هایی دست یافتند اما نتوانستند بر سر تمام مسائل به توافق برسند. این وضعیت به طور بالقوه سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران را به مکرون و مرکل می‌سپارد که قرار است به ترتیب روزهای ۲۴ و ۲۷ آوریل به واشنگتن سفر و با مقامات آمریکایی دیدار کنند. ۲ مقام ارشد آمریکایی گفته‌اند طرفین درباره موضوع موشک‌ها و بازرسی‌ها به حصول توافق نزدیک هستند اما تاکنون پیشرفتی درباره بندهای «غروب آفتاب» حاصل نشده است».

اینکه مکرون می تواند توافق هسته ای را نجات دهد یا خیر مشخص نیست؛ اما آنچه واضح است این است که در صورت موفقیت مکرون برای راضی کردن ترامپ، باید شاهد افزایش فشارها بر ایران به ویژه بر سر مسائلی همچون موشک های بالستیک باشیم.