کد خبر: ۲۱۲۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۴

سرمازدگی هزار میلیارد تومان به باغات خسارت زد

قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: سرمازدگی یک هفته اخیر طی برآوردهای ما رقمی حدود ۷۰۰ تایک هزار میلیارد تومان به کل باغات کشور خسارت وارد کرده است که این رقم معادل کل بودجه این صندوق در سال ۹۷ است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد ابراهیم حسن‌نژاد در مورد وضعیت این صندوق برای پوشش خسارات محصولات کشاورزی گفت: از آنجایی که ریسک محصولات کشاورزی در همه حوزه‌ها از جمله زراعت، باغبانی و دام و طیور بالاست. میوه‌های تجاری وارد این حوزه نمی‌شوند و مانند بسیاری از کشورهای دنیا دولت بیمه این حوزه را پوشش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد سهم بیمه را در این حوزه را دولت پرداخت کرده و ۳۰ درصد را کشاورزان می‌پردازند.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به سرمازدگی یک هفته اخیر گفته می‌شود که محصولات سردرختی و باغات کشور دچار خسارات فراوانی شده‌اند با تائید این موضوع گفت: طبق برآوردهای کارشناسی ما پیش‌بینی می‌شود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان خسارت به باغات کشور وارد شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ چه تغییری داشته است، گفت: بودجه امسال ۴۰ درصد کاهش یافته چرا که سال ۹۶ ، ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب ما بود اما امسال این رقم به یک هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

طبق اعلام مسئولان اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اغلب محصولات سردرختی همچون سیب، زردآلو، آلبالو و گیلاس در ۱۷ استان از جمله استان‌های تهران، شیراز، شاهرود و دماوند و چندین استان دیگر براثر سرمازدگی خسارات زیادی دیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصولات امسال در بازار روند فزاینده‌ای داشته باشد.