کد خبر: ۲۱۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۴

چند راه حل جایگزین برای حذف Notch در گوشی های هوشمند

بین هواوی P20 و هم‌رده هایش مانند گوشی جدید ایسوس زنفون 5 (تصویر بالا)، وان پلاس 6، الجی G7 و انبوه برندهای ارزان قیمت، ناچ گوشی های هوشمند یکی از برجسته ترین و در عین حال اختلاف برانگیزترین ویژگی ها به شمار می رود.
بین هواوی P20 و هم‌رده هایش مانند گوشی جدید ایسوس زنفون 5 (تصویر بالا)، وان پلاس 6، الجی G7 و انبوه برندهای ارزان قیمت، ناچ گوشی های هوشمند یکی از برجسته ترین و در عین حال اختلاف برانگیزترین ویژگی ها به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ واقعیت این است که پشتیبانی گوگل از نمایشگرهای دارای برش (که ناچ نمونه ای از آن هاست)، شاهد قوی دیگری است که می گوید قرار نیست خصوصیت ناچ کنار گذاشته شود.

اما اصلا چرا باید خصوصیت ناچ حفظ شود؟ در اینجا با معرفی چند راه حل جایگزین برای این خصوصیت با شما خواهیم بود.

حفظ حاشیه بالای گوشی
گزینه اول تنها گزینه ای است که از قبل وجود داشته و هنوز هم برروی برخی گوشی های پرچمدار امروزی دیده می شود. نمونه های آن هم پرچمدار شرکت الجی و همینطور سامسونگ گلکسی S8 و S9 هستند که همگی دارای حاشیه باریکی در قسمت بالا هستند. ما همچنین هر روز گوشی های ارزان قیمت با نمایشگر دراز بیشتری با حاشیه بالای باریک تر می بینیم، که از جمله اینها گوشی ردمی نوت 5، الجی Q6 و هواوی P اسمارت می باشند.

شرکت های سازنده آن ها از عهده جای دادن دوربین سلفی، بلندگو و سایر حسگرهای مورد نیاز در همین فضای کوچک برمی آیند. البته حتی حفظ حاشیه بالا به شکل کنونی هم از نظر بسیاری افراد ایرادی ندارد، اما برخی هم به گوشی های با نمایشگر دراز که به راحتی در جیب جا شوند خو گرفته اند.

راه حل شیائومی می میکس
نسخه اصلی گوشی می میکس بود که حاشیه باریک را باب کرد، اما این گوشی به لطف حاشیه بزرگتر در قسمت پایین، توانست به چنین موفقیتی برسد. پس با این روش هم می توان حاشیه بالا را به کمابیش به طور کامل حذف نمود. شیائومی همچنین از راه حلی جالب برای جبران نبود فضا در بالای گوشی استفاده کرد که شامل استفاده از یک بلندگوی پیزوالکتریک به جای یک بلندگوی معمولی بود. این برند چینی برای دوربین سلفی هم با الگوبرداری از گوشی نوکیا N9 (مربوط به سال 2011) ، آن را به حاشیه پایین منتقل نمود.

نسخه اصلی می میکس همانند محصولات اپل و سامسونگ، الهام بخش بسیاری از شرکت های کپی بردار شد و طراحی آن توسط شرکت هایی چون Doogee، Ulefone، UMI و چندین تولیدکننده دیگر گوشی های ارزان قیمت، کپی برداری شد.

دوربین سلفی متحرک ویوو
امسال در نمایشگاهCES ، شاهد خودنمایی شرکت ویوو با X20 پلاس UD بودیم که نخستین گوشی با حسگر اثرانگشت ادغام شده با نمایشگر بود. اما دوربین سلفی آن همچنان در مکان همیشگی خود قرار داشت که موجب شد کمپانی چینی ویوو تا کنگره جهانی موبایل در بارسلونا اصلاحاتی ایجاد نماید.

شرکت ویوو گوشی ویوو اپکس را با خود به بارسلونا آورد که دارای حسگر اثرانگشت ادغام شده با نمایشگر و دوربین سلفی که درون بدنه جای گرفته و همانند پریسکوپ از آن بیرون می آمد بود. البته این نوآوری اگر چه می تواند امنیت کاربران را هم به خوبی تامین کند اما مکانیسم آن بگونه ایست که می تواند به شکستن دوربین سلفی منجر شود.

راه حل کشویی
یکی از جالب ترین روش های رسیدگی به مشکل ناچ گوشی هوشمند، گوشی کشویی است که ظاهرا شرکت مرموز چینی اونو (Oono) برروی آن کار می کند. در این روش مانند گوشی های قدیمی باز شدن گوشی برای نشان دادن کیبورد نخواهد بود، بلکه برای نشان دادن بلندگوی مکالمه، دوربین سلفی و حسگرها خواهد بود.

این یقینا ایده ای کنجکاوی انگیز است و مشتاقیم روز تولید چنین گوشی ای را ببینیم. امیدواریم اگر شرکت اونو نتواند چنین کاری را به سرانجام برساند کسانی دیگر این ایده را به واقعیت تبدیل کنند.

حفظ برش ها با طراحی جزیره ای
در این روش دوربین سلفی و بلندگوی مکالمه به مانند جزیره ای در میان نمایشگر جای داده می شوند. این احتمال وجود دارد که پتنت اخیر سامسونگ مربوط به همین روش باشد. پرونده پتنت نشان می دهد که نمایشگر، به صورت کامل دوربین سلفی، بلندگوی مکالمه، حسگر مجاورتی و سایر موارد را احاطه کرده است. حالا آیا این روش از ناچ بهتر است؟ می توان گفت حداقل در زمان تماشای ویدئوها حواس فرد کمتر پرت می شود.

روشی فعلا غیرممکن
احتمال دیگری نیز وجود دارد که پتنت اخیر سامسونگ امکان جای گذاری بلندگوی مکالمه، دوربین سلفی و سنسورها در زیر نمایشگر را فراهم سازد، به طوری که از دید کاربر پنهان باشند. این سناریو البته چندان محتمل نیست، اما اگر چنین روشی به موفقیت برسد، انقلابی عظیم خواهد بود که می تواند جایگزین دیگری برای ناچ باشد. به لطف نمونه هایی چون شرکت ویوو و حسگر اثرانگشت ادغام شده اش با نمایشگر، این اولین بار نخواهد بود که یک قطعه را زیر نمایشگر جای می دهیم. اما این یکی چالشی بسیار دشوار تر به نظر می آید.

چگونه می توان مطمئن شد که نمایشگر در خروجی دوربین تداخل ایجاد نمی کند؟ آیا شرکت سازنده باید به حسگرهای ریز با کیفیت بد ولی قابل جای گذاری در زیر نمایشگر قانع باشد؟ آیا این مساله هزینه تعمیر نمایشگر را نجومی نمی کند؟ این ها تنها برخی از موانع پیش رو برای این روش هستند…