کد خبر: ۱۹۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۷

نشست سران سه کشور ضامن صلح در سوریه

 رییسان جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه اول آذرماه در شهرسوچی روسیه گرد هم می آیند تا به عنوان کشورهای ضامن روند صلح در سوریه درباره راه حل های این بحران گفت وگو کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ولادیمیر پوتین هفته آینده در سوچی میزبان دو همتای ایرانی و ترکیه ای خود خواهد بود تا در نشستی درباره آینده سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای بحران این کشور تصمیم بگیرند.
 
این نشست قرار است در اقامتگاه رسمی ولادیمیر پوتین در سوچی برگزار شود.
 
دکتر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان سران سه کشور حامی روند صلح آستانه در شهر سوچی همچنین درباره شرایط منطقه و گام های لازم برای کاهش خشونت در آن بویژه در سوریه، ارسال کمک های انسانی به این کشور و سهم کشورهای ضامن روند صلح آستانه در مذاکرات ژنو برای حل مسائل سوریه مذاکره می کنند.
 
روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور هستند.
 
بکر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه پنج شنبه گذشته گفت که رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری این کشور مذاکرات مهمی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران درباره روند نشست آستانه درمورد سوریه، برگزار می کند.
 
براساس اظهارات وی در این نشست درباره آخرین تحولات مربوط به منطقه و سوریه گفت‌وگو می کنند.
 
از سوی دیگر ولادمیر جباروف معاون اول رییس کمیته امور بین‌الملل شورای فدرال روسیه گفت که در این نشست درباره اقدامات آمریکا در سوریه و اتخاذ موضعی‌ یکپارچه در قبال این موضوع رایزنی می شود.
 
وزیران خارجه روسیه ، ایران وترکیه 30 آذرماه سال گذشته در مسکو گرد هم آمدند و از احیای مذاکرات صلح سوریه حمایت و هر سه کشور اعلام آمادگی کردند تا برای رسیدن به توافقی درباره بحران سوریه بین بشار اسد و مخالفان او میانجیگری کنند.
 
وزیران خارجه سه کشور در پایان این نشست بیانیه مشترکی را صادرکردند که در آن براستقلال و تمامیت ارضی سوریه به عنوان کشوری چندنژادی، چندمذهبی، غیرفرقه‌ای، دموکراتیک و ضرورت یافتن راه حل سیاسی تاکیده شده بود.
 
همچنین استقبال از «تلا‌ش‌های مشترک در حلب شرقی» برای تخلیه غیرنظامیان و خروج مخالفان مسلح و تاکید بر ضرورت گسترش آتش‌بس و تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه وپشتیبانی از توافق احتمالی بین دولت سوریه و مخالفان منظور شده بود.
 
در این بیانیه مشترک پیشنهاد قزاقستان به عنوان میزبان دور بعدی مذاکرات صلح سوریه و تاکید بر ادامه «مبارزه مشترک با داعش و جبهه نصرت» و تفکیک بین آنها با مخالفان مسلح نیز قید شده بود.
 
از دی ماه سال گذشته تاکنون هفت دور مذاکرات سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان با سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه آغاز و با تداوم آن صلح و ثبات به مناطق مختلف سوریه راه یافته و با توافق برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در این کشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری یافته است.
 
در گفت و گوهای آستانه هفت موضوع مانند نادیده گرفتن آتش بس و تلاش برای تقویت آن، کاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
 
رییسان جمهوری ایران و روسیه در فروردین ماه سال جاری و همزمان با حمله موشکی آمریکا به سوریه درتماس تلفنی این اقدام آمریکا را تجاوزکارانه، ‏خلاف حقوق بین‌المللی و منشور ملل متحد و تنها کمک به تروریست‌ها دانستند.
 
روحانی با یادآوری این که «معتقدیم راه حل سوریه همچنان راه حل سیاسی و نه نظامی است» و ‏با بیان آمادگی تهران برای همفکری، هماهنگی و همکاری با مسکو در مبارزه علیه تروریست ها ‏افزود: حمله اخیر آمریکا ، ضمن ایجاد شکاف میان کشورها در مبارزه با تروریسم ، مسیر مذاکرات ‏سیاسی در سوریه را نیز به سمت نظامی سوق می دهد و در چنین فضایی ، تقویت همکاری ها میان ‏ایران ، روسیه و سوریه در مقابله با خشونت و ترور ضروری است.‏
ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این تماس تلفنی، حمله آمریکا به سوریه را به عنوان یک اقدام ‏تجاوزکارانه محکوم کرد و گفت: این حرکت غیر قابل قبول و تلاشی برای حمایت از تروریست ها بود.‏
*ایرنا