کد خبر: ۱۷۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۶

نرخ رشد جمعیت تا سال ۱۴۳۰ به صفر خواهد رسید

معاون طرح‌های آماری مرکز آماردرباره سناریوهای پیش بینی شده در خصوص جمعیت کشور تا سال ۱۴۳۰ گفت: یک سناریو نشان می دهد اگر نرخ باروری کشور روی عدد ۱.۸ باقی بماند، تا سال ۱۴۳۰ نرخ رشد جمعیت صفر و حتی بعد از آن منفی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ برنامه "مناظره"رادیو گفت و گو با موضوع چرایی عدم اجرایی سیاست های افزایش جمعیت در پنج سال گذشته ، با حضورعلیرضا زاهدیان معاون طرح‌های آماری مرکز آمار روانه آنتن شد.

علیرضا زاهدیان درباره سناریوهای پیش بینی شده در خصوص جمعیت کشور تا سال ۱۴۳۰ گفت: یک سناریو نشان می دهد اگر نرخ باروری کشور روی عدد ۱.۸ باقی بماند، تا ۱۴۳۰ نرخ رشد جمعیت صفر و حتی بعد از آن منفی خواهد شد.

وی درباره مفهوم نرخ باروری ۱.۸ توضیح داد و بیان داشت: این یعنی هر مادری در طول عمر باروری بتواند دو بچه به دنیا بیاورد که با توجه به مانگین موالید در بین مادران ایرانی، متوسط آن ۱.۸ است.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار وضعیت موجود در حوزه موالید را خطرناک توصیف کرد و بیان داشت: پدر و مادرها وقتی از دنیا می روند دو نفر هستند اما به ازای آنها، ۱.۸ بچه باقی بماند که در بلند مدت رشد جمعیت منفی خواهد شد.

وی درباره علاقه جوانان و زوج های جوان برای فرزندآوری گفت: بر اساس نظرسنجی که در میان زوج های جوان صورت گرفته، ۱۴ درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد داشتند یک فرزند کافی است و حدود یک درصد نیز برنامه ای برای فرزند آوری نداشتند. در مجموع نیز ۷۵ درصد نیز اعلام داشند دو یا کمتر از یک فرزند می خواهند. البته در عمل آنچه اتفاق می افتد، کمتر از این است یعنی برنامه ریزی جوانان برای ۲.۳ بچه است اما فقط ۱.۸ محقق می شود.

زاهدیان اضافه کرد: سالیانه حدود ۶۵۰ هزار مورد ازدواج صورت می گیرد اما فرزندهایی که به دنیا می آیند کمتر هستند. بر همین اساس نمی توان نتیجه گرفت تعداد زوج های بدون فرزند چقدر است زیرا ممکن است سال بعد، فرزندی داشته باشند و باید در طول عمر باروری مادران اندازه گیری کنیم و ببینیم کسی که دارد به سن ۵۰ سالگی نزدیک می شود، فرزند دارد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال های ۶۰ الی ۶۵ به طور متوسط سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار فرزند به دنیا می آمد. با سیاست هایی که کشور اتخاذ کرد تا سال ۸۰ به یک میلیون فرزند رسید که از نصف کمتر شد. مجددا در دهه ۸۰ جمعیت رو به افزایش رفت و در سال ۱۳۹۴ به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال رسیدیم و در سال ۱۳۹۵ با کمی کاهش به یک میلیون و ۵۳۰ هزار تولد رسیدیم.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار درباره میزان رشد جمعیت نیز بیان داشت: رشد جمعیت در سال ۱۳۶۵ حدود ۳.۹ بود و تا سال ۱۳۹۵ به ۱.۲۴ رسید و بر اساس پیش بینی ها تا سال ۱۴۲۵ زیر ۰.۶ نرخ رشد جمعیت خواهد بود.
*الف