کد خبر: ۱۵۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۷

‌گیاهان دارویی، سالم‌ترین داروها

‌کشور ایران با توجه به شرایط جغرافیایی، آب و هوایی جایگاه ارزشمندی در تولید انواع گیاهان طبی و دارویی فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شرایط اقلیمی متفاوت در ایران وجود دارد که موجب شده گیاهان طبی و دارویی در این سرزمین رشد کنند به‎طوری‎که منطقه زاگرس که استان لرستان در آن واقع شده با داشتن رویشگاه‎های گیاهی مرتعی و جنگلی متنوع دارای انواع مختلف محصولات جنگلی و مرتعی است.

هرچه به طبیعت نزدیک‌تر، سالم‌تر

انسان هر چه به طبیعت نزدیک‌تر شود، سالم‌تر بوده و به همین دلیل انسان هرچه به طبیعت روی آورد و از نعمات آن بیشتر بهره می‌برد، وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است.

ويترين‌هاي پر عطر و بوي عطاري‌ها و فهرست‌هاي زيباي انواع گياهان دارويي از آرام ‌بخش‌ها و داروهاي درمان چاقي و لاغري و نازايي، امروز در بازار به وفور ديده مي‌شود.

اما آنچه در اين بين مهم است، ‌وجود اين گياهان دارويي در كشور و لرستان بوده كه در صورت توجه بيشتر مي‌توان گستره زيادي از آنها را در استان توليد و حتی صادر نیز كرد.

مردم امروزی به طب سنتی و گیاهان دارویی روی آورده‌اند

یکی از شهروندان در این باره گفت: داروهايي كه توسط پزشكان تجويز مي‌شود، شيميايي بوده و اغلب آنها در دراز مدت عوارضي در پی خواهند داشت.

حسینی اظهار کرد: استفاده از گياهان دارويي از گذشته مورد توجه مردم بوده و از آنجا كه اين گياهان قابل دسترس‌تر، ارزان قيمت و بدون زيان بوده با استقبال مردم مواجه است.

یکی دیگر از شهروندان در این باره تصریح کرد: مردم امروزی به طب سنتی و گیاهان دارویی روی آورده‌اند با توجه به اینکه کشت گیاهان دارویی راحت‌تر، اثربخش‌تر، دسترسی به آن آسان بوده و عوارض جانبی نداشته و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته ندارد.

کردی اضافه کرد: در زمینه تولید و فرآوری‌های گیاهان دارویی و حفظ آنها باید مردم را مشارکت و آموزش داد و با نوجه به عوارض داروهای شیمیایی و روی آوردن مردم به گیاهان دارویی باید کشت و توسعه گیاهان دارویی با استفاده از متخصصین انجام و در این راستا سرمایه‌گذاری شود.

بیش از ۲۵۰۰ گیاه دارویی در کشور شناسایی شده است

فریبرز غیبی مجری طرح ملی گیاهان دارویی نیز در این باره گفت: حدود یک‌میلیون و ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس به دلیل تغییرات اقلیمی خشک‌شده و در شمال کشور نیز ورود آفات نباتی سبب تخریب جنگل‌های این منطقه شده است.

وی تصریح کرد: حدود پنج میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گیاهان دارویی است، حال‌آنکه نیمی از اراضی قابلیت کشت گیاهان دارویی حتی به‌صورت دیم را دارد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی اضافه کرد: یک‌سوم از بارندگی‌های دنیا در ایران است که به دلیل توزیع نامناسب آن نمی‌توان از آن به‌خوبی بهره برد همچنین برداشت غیرمجاز سالانه ۲۰ میلیون تن گیاهان خوراکی و دارویی از اراضی کشور رویشگاه بسیاری از این گیاهان را با خطر تخریب کامل مواجه کرده است.

غیبی افزود: ۳۵۰ شرکت داخلی درزمینهٔ گیاهان دارویی فعالیت می‌کند و تاکنون ۸۴۲۵ گونه گیاهی در کشور شناسایی‌شده که بیش از ۲۵۰۰ گونه آن دارویی است و می‌توان با استفاده از این پتانسیل بالا زمینه اشتغال فراوانی در کشور به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان بروجرد می‌تواند به‌عنوان پایلوت کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام‌شده و از فرصت‌ها استفاده لازم را برد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: پیش‌بینی‌شده تا پایان برنامه ششم باید ۵۰۰ هزار هکتار به‌صورت سالانه ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد.

گیاه دارویی مثمر ثمر در اقتصاد مقاومتی

علی‌حسین بیرانوند عضو جامعه جنگلبانی ایران نیز در این باره گفت: یکی از کارهایی که اقتصاد مقاومتی را در کشور به نتیجه می‌رساند، کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: برخی گونه‎ها از دیرباز مورد شناسایی اطبا و دانشمندان قرون گذشته بوده و سابقه‌ بهره‎برداری در میان مردم کشور ما دارد، اما برخی هنوز ناشناخته مانده و کاملاً شناسایی نشده که بتوانند از آنها استفاده کنند.

عضو جامعه جنگلبانی ایران اظهار کرد: با برنامه‎ریزی صحیح و اصولی می‎توان در این بخش تحول عظیم در جهت توسعه و کشت گیاهان دارویی و بهره‎برداری اصولی همراه با اشتغالزایی پایدار در منطقه به‎وجود آورد.

بیرانوند اضافه کرد: گیاهان دارویی عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند و باعث ایجاد اشتغال پایدار می‌شوند.

وی بیان کرد: کشت گیاهان دارویی باعث استفاده از اراضی و امکانات موجود، کمک به رشد اقتصادی منطقه و کشور، استفاده از مواد موثره گیاهان دارویی دیم در صنایع فرآوری کشور می‌شود.

عضو جامعه جنگلبانی ایران خاطرنشان کرد: کشت گیاهان داوریی با توجه به شرایط منطقه می‌تواند عاملی برای جذت توریست و رونق بازار شود.

بیرانوند افزود: گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آنها حاوی ماده موثره است و این ماده که کمتر از ۰.۱ وزن خشک گیاه را تشکیل می‌دهد دارای خواص دارویی موثر بر موجودات زنده است.

وی با بیان اینکه همچنین کاشت، داشت و برداشت این گیاهان به منظور استفاده از ماده موثره آنها انجام می‌گیرد، گفت: اگر نحوه آماده‌سازی داروهای گیاهی و تحویل آنها به مردم به نحو صحیح انجام نگیرد، خواص درمانی گیاه از بین رفته یا تقلیل می‌یابد که این امر موجب عدم تاثیر گیاه در درمان بیماری می‌شود.
*پارسینه
برچسب ها: تیک