کد خبر: ۱۴۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۰۹

آیا سیدحسن خمینی به میدان می آید؟

این روزها فقدان آیت‌الله رفسنجانی کلی اما و اگر با خود به جای گذاشته و ایران در پسا هاشمی کلی سوال به همراه دارد.
 این روزها فقدان آیت‌الله رفسنجانی کلی اما و اگر با خود به جای گذاشته و ایران در پسا هاشمی کلی سوال به همراه دارد.

**ولی حالا که هاشمی نیست 
چاره ای نیست جز اینکه به آینده فکر کرد و چشم به انتخابات میان دوره ای خبرگان دوخت. بی تردید اصلاح طلبان نمی‌توانند با این اوضاع و اوصاف دست روی دست بگذارند و آینده بدون هاشمی را به نظاره بنشینند. طبیعی است که آن‌ها می‌بایست همچنان که برای انتخابات سال96 تلاش می‌کنند و همانطور که برای انتخابات مجلس و خبرگان سال 94 تلاش کردند، برنامه‌ای هم برای انتخابات میان دوره ای خبرگان 
داشته باشند.
ولی زمانی کار آنها دشوارتر می‌شود که برای انتخابات میان دوره ای خبرگان بخواهند جای خالی آیت‌الله هاشمی را پر کنند، آن هم در حالی که دست‌شان خالی تر از همیشه است. 
اساسا اصلاحات برای خبرگان با گزینه‌هایی چون ناطق نوری روبه روست که حاضر نیست در انتخابات شرکت کند و یا سید حسن خمینی که در سال 94 و زمانی که در انتخابات خبرگان ثبت نام کرد، رد صلاحیت شد و البته باقی گزینه‌هایی که قاعدتا نه شهرت این دورا دارند و نه شانس تایید ویا انتخاب شدن.
از سویی رقبایی چون آیت‌الله مصباح یزدی و... قراردارند که ممکن است به خبرگان بپیوندند. 
پس آیا این یعنی با درگذشت آیت‌الله هاشمی نقش اصلاح طلبان در خبرگان با جایگزینی یک اصولگرا به جای هاشمی تمام می‌شود؟ 
**پست معنادارحسن روحانی 
اما یک پست اینستاگرامی‌از رئیس‌جمهور و یک عکس پرمعنا در صفحه مجازی حسن روحانی، به یکباره خیلی از معادلات را تغییرداد. عکسی که آیت‌الله هاشمی را در میان او (روحانی) و سید حسن خمینی با لبخندی در حال رفتن نشان می‌دهد و پشت سرآیت‌الله، حسن روحانی و سید حسن خمینی در حال دست‌دادن با یکدیگرهستند. انگار این عکس و این پست روحانی، حرف‌هایی برای گفتن دارد... و از یک اتحاد بعد از آیت‌الله می‌گوید... اتحاد بین سیدحسن خمینی و 
حسن روحانی.
پس از نبود آیت الله‌هاشمی، این روزها روحانی در خبرگان تنهاست و به نظر عده ای چه قدر خوب می‌شد اگر سید حسن خمینی نیز به خبرگان و او بپیوندد. 
فراموش نکنیم سید حسن خمینی همان کسی است که وقتی صلاحیتش برای خبرگان تایید نشد واکنش آیت‌الله هاشمی را به همراه داشت. آیت‌الله در آن سخنرانی نسبت به اینکه شخص 
- به نقل از او- «اشبه به امام» در خبرگان حضور نیافته ناخرسند بود. موضوعی که نشان می‌داد اندیشه‌های آیت‌الله و حاج سید حسن خمینی تا چه اندازه به همدیگر شبیه است.
ازسویی دیگر شاید روحانی نیز با این پست اینستاگرامی، درخواستی از سید حسن خمینی داشته، شاید درخواستی مثل حضور جدی‌تر سیدحسن در انتخابات میان دوره ای خبرگان و ثبت نام دوباره او و البته شاید گذراندن مراحل لازم برای تایید شدن. 
**اصلاح طلبان 
اصلاح طلبان که می‌دانند آنقدر نباید مشغول به سیاست‌های انتخابات 96 باشند که موضوع خبرگان را ازیاد ببرند، اکنون با این پرسش روبه‌رو هستند که آیا می‌توانند هنوزهم به اشخاصی مثل سید حسن خمینی بیندیشند؟ شخصی که یک بار از حضور درخبرگان بازمانده است؟... و یا 
اساسا باید برنامه ای دیگر برای انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان بچینند؟این سوالی است که 
صادق زیباکلام استاد دانشگاه اینگونه به آفتاب‌یزد پاسخ می‌دهد: «فکر می‌کنم که اصلاح طلبان در شرایط فعلی باید با تمام وجود به کسانی مثل ناطق‌نوری و سید حسن خمینی تکلیف کنند تا برای انتخابات خبرگان بایستند. آقای ناطق نوری پس از آنچه که در مراسم ترحیم آیت‌الله‌هاشمی گفتند، باید با جدیت وارد انتخابات خبرگان شود و همین طور سید حسن خمینی را نیز نباید نادیده گرفت.»
**نباید کنار بکشند
وی افزود: «اینکه افرادی مثل ناطق نوری و سیدحسن خمینی کنار بکشند، کمک به جناح رقیب است.»
زیباکلام ادامه داد:« قطعا اگر آقای ناطق نوری و سید حسن خمینی به خبرگان بروند،می‌توانند جای خالی آیت‌الله‌هاشمی را بگیرند برای همین از شخص روحانی گرفته تا همه مردم باید از کسانی مثل ناطق نوری بخواهند تا وارد عرصه انتخابات شوند و یا از سید حسن خمینی بخواهند تادوباره برای خبرگان ثبت نام کند.»
زیباکلام درباره اینکه آیابه صلاح است تا سیدحسن خمینی که بیش از این وارد عرصه خبرگان شده بود ولی به دلایلی صلاحیتش احراز نشد 
دوباره پای به میدان بگذارد، گفت: «اینطور نیست که اگر آقای ناطق نوری به عرصه خبرگان بیاید کفایت می‌کند و دیگر به وجود سیدحسن خمینی نیاز نیست. ما در مجلس خبرگان به سیدحسن خمینی بیشتر از آقای ناطق نوری احتیاج داریم و به ناطق نوری بیشتر از سیدحسن خمینی. جامعه به هر دو این نفرات نیاز دارد. هرچند آقای ناطق نوری درحال حاضر به نوعی پیشکسوت و شیخوخیت دارند ولی مطمئنا برای سیدحسن خمینی هم این شیخوخیت در آینده 
پیش خواهد آمد.»
زیباکلام در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان برای خبرگان بیشتر باید برای یکی دو نفر از مصادیق که حضورشان در انتخابات نامعلوم است تمرکز کنند یا می‌بایست یک برنامه ویژه برای خبرگان و نفراتی متفاوت در چنته داشته باشند؟ پاسخ داد: «برنامه‌ریزی مدون اصلاح طلبان برای خبرگان جدای از اینکه چهره‌هایی مثل سید حسن خمینی و یا ناطق نوری وارد عرصه شوند، نیست. شما هر برنامه‌ای که برای مجلس خبرگان تدوین کنید فصل اول آن این است که چه چهره‌هایی را وارد مجلس خبرگان کنیم و چه چهره‌هایی بهتر از ناطق نوری و سید حسن خمینی.»
این استاد دانشگاه گفت: «بیشتر از آنکه درحال حاضر اصلاح طلبان نگاهی به مجمع داشته باشند باید به خبرگان بیندیشند چون این جایگاه اهمیت متفاوت تری با مجمع دارد.»
**ثبت نام دوباره 
حجت‌الاسلام ناصر قوامی، روحانی سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره اینکه اصلاح طلبان با فقدان آیت‌الله‌هاشمی در مجلس خبرگان چه باید کنند، پاسخ داد: «باید آیت‌الله بجنوردی و حاج سیدحسن خمینی به طور مجدد برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کنند و در صحنه حاضر شوند. اگر این دو دوباره ثبت نام کنند و شانس و اجازه ورود به انتخابات را داشته باشند می‌توان امید به پرکردن فقدان آیت‌الله‌هاشمی در خبرگان داشت.»

وی افزود: «طبیعی است این دو در صورت کاندیداتوری دوباره درکنار حسن روحانی می‌توانند وزنه سنگینی برای انتخابات خبرگان باشند. اما اگر حاج حسن خمینی و آیت‌الله بجنوردی دوباره صلاحیت‌شان تایید نشود و یا در انتخابات شرکت نکنند عملا اصلاح‌طلبان گزینه دیگری نخواهند داشت تا از طریق او جایگاه‌هاشمی را پر کنند.»

حجت‌الاسلام ناصر قوامی ادامه داد: «اصلاح‌طلبان برای انتخابات میان دوره‌ای خبرگان، باید تمام برنامه‌شان منوط به آمدن دوباره حاج سید حسن خمینی و آیت‌الله بجنوردی باشد.»
وی اضافه کرد: «فراموش نکنیم افرادی که از مجلس خبرگان بازمانده بودند، طبیعی است با این اوصاف آنها بار دیگر می‌توانند به مجلس خبرگان راه یابند.»

قوامی‌گفت: «برای همین، کاندیداهای استخوان‌داری چون حاج سید حسن خمینی و آیت‌الله بجنوردی باید بار دیگر برای خبرگان ثبت‌نام کنند.»

ناصر قوامی درباره اینکه آیا منطقی است کسی مثل حاج سید حسن خمینی که یک بار ردصلاحیت شده است، دوباره برای خبرگان ثبت‌نام کند، گفت: «حتما باید دوباره ثبت نام کرده و کاندیدا شود. ردصلاحیت گذشته سید حسن خمینی او را از تکلیف منع نمی‌کند. از طرفی اجتهاد آقای حسن خمینی و آیت‌الله بجنوردی محرز است؛ برای همین معتقدم که سید حسن خمینی باید بازهم به عرصه خبرگان بیاید.
--------------------------
اساسا اصلاحات برای خبرگان با گزینه‌هایی چون ناطق نوری روبه روست که حاضر نیست در انتخابات شرکت کند و یا سید حسن خمینی که در سال 94 و زمانی که در انتخابات خبرگان ثبت نام کرد، ردصلاحیت شد و البته باقی گزینه‌هایی که قاعدتا نه شهرت این دورا دارند و نه شانس تایید ویا انتخاب شدن. از سویی رقبایی چون آیت‌الله مصباح یزدی قراردارند که ممکن است به خبرگان بپیوندند
----------------------
ناصر قوامی: حتما باید دوباره ثبت نام کرده و کاندیدا شود. ردصلاحیت گذشته سید حسن خمینی او را از تکلیف منع نمی‌کند، وگرنه باید انتخابات خبرگان را به اصولگرایان واگذار کرد